Wednesday, August 20, 2014

PAS sangat bertoleransi dalam Pakatan Rakyat


HARAKAHDAILY | .
KUALA LUMPUR: PAS telah mencapai tahap toleransi tertinggi dalam usaha memperkukuhkan hubungan Pakatan Rakyat melalui persetujuan sebulat suara mesyuarat Ahli Jaatankuasa PAS Pusat pada 17 Ogos lepas.

"Kemelut ini menjadi pengajaran sangat berguna kepada kita semua dalam mengemudi hubungan komponen Pakatan Rakyat supaya lebih terarah dalam memperkukuhkan Pakatan Rakyat dalam bentuk yang lebih harmoni dan rasional serta diputuskan secara bersama," ujar Ketua Penerangan PAS Selangor, Zaidy Abdul Talib.

Keputusan itu juga, katanya menyebabkan Umno BN terus terlopong sambil menggigit jari dalam penantian hampa mereka selama ini untuk melihat kemelut ini berakhir dengan perpecahan dalam Pakatan Rakyat.

Tambahnya, toleransi dan kebersamaan dalam tindakan ini menjadi asas utama dalam memperkukuhkan Pakatan Rakyat dalam memperjuangkan agenda murni rakyat Selangor khususnya.

Sehubungan itu, katanya PAS Selangor menyeru semua pihak agar lebih menumpukan kepada gerak kerja berkhidmat kepada rakyat daripada terlampau berpolitik.

Menurutnya, rakyat sudah semakin muak dengan permasalahan politik yang bagai tiada penghujungnya.

Tambahnya, sifat mendesak, mengutuk dan mempertikaikan komitmen PAS adalah suatu yang sepatutnya dijauhkan sedangkan dalam masa yang sama PAS sentiasa membuktikan setiakawan dan sokongan dalam memperkukuhkan Pakatan Rakyat.

Beliau juga menggesa agar dikurangkan ketegangan, merapatkan saf dan jangan terus menyalahkan dan mempertikaikan kesetiaan PAS dan rakan komponen PR yang lain apatah lagi melakukannya dalam keadaan yang terbuka.

"Oleh itu, kita menasihati semua pimpinan Pakatan Rakyat supaya lebih menghormati PAS dan sesama rakan Pakatan Rakyat dalam perbezaan pendapat sekaligus berusaha untuk mencapai persetujuan bersama," ujarnya yang juga Adun Templer.

PAS Selangor, ujar beliau mengharapkan agar rakan-rakan PR menghormati keputusan mesyuarat AJK PAS Pusat yang sebulat suara ingin mengekalkan empat orang Exco PAS di dalam Kerajaan Negeri Selangor ketika ini dan mencalonkan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail dan Mohamed Azmin Ali sebagai calon Menteri Besar Selangor.

"Semoga Selangor terus maju di bawah kepimpinan yang berjiwa besar serta fokus dalam melunaskan amanah dan harapan besar rakyat kepada PR," ujarnya lagi. - HARAKAHDAILY 20/8/2014

No comments:

Post a Comment