Wednesday, August 20, 2014

Kisah amin si penjual karipap


NORDEN MOHAMED
20 Ogos 2014


APABILA Amin mula berniaga secara kecil-kecilan dengan menjual karipap, dia jugalah yang menjajanya sendiri. Dia tidak perlu menggaji pekerja. Cukup sekadar anggota keluarganya yang membantu untuk menguli tepung, mengupas keledek, mengisar lada dan rempah serta menggorengnya.

Amin sendiri yang akan menjaja keliling kampung. Sebanyak 30 butir karipap dengan untung 10 sen sudah mendatangkan pulangan RM3.00 sehari atau RM90.00 sebulan. Cukup untuk menambah pendapatan.

Apabila karipapnya semakin mendapat sambutan, dia mula memikir untuk meletak karipapnya di gerai-gerai selain menjualnya sendiri.

Dia mula menggoreng 60 butir karipap.  Sebanyak 30 dijualnya sendiri, sementara baki 30 butir lagi dihantar ke tiga buah gerai. Pendapatannya dari gerai itu kurang sedikit kerana Amin terpaksa memberi dalal atau komisyen kepada tuanpunya gerai yang menjualnya.

Jika dia memperoleh 5 sen untuk sebutir karipap yang terjual di gerai, dia akan mendapat untung RM1.50 bagi 30 butir karipap. Amin mendapat RM3.00 hasil jualan sendiri dan RM1.50 jualan di gerai. Kini pendapatannya ialah RM4.50 atau RM135.00 sebulan.

Apabila pendapatannya bertambah, keyakinannya juga akan meningkat. Kini Amin lebih berani untuk menjual 300 karipap sehari di kedai-kedai pula. Kali ini, untuk menjimatkan  masa, dia hanya mengedar karipap dan tidak menjaja sendiri.

Pendapatannya untuk 300 karipap sehari yang didarab dengan keuntungan 5 sen akan menjadi RM450 sebulan.

Fikiran orang berniaga selalunya tidak terhenti di situ. Cita-cita kian membara untuk melihat perniagaannya berkembang.

Amin mula mendapat khidmat nasihat daripada agensi kerajaan dan belajar memproses karipapnya secara komersial. Jika sebelum ini kesemua kerjanya dilakukan secara manual, kini Amin mula menggunakan mesin-mesin kecil. Atas nasihat pakar, dia tidak lagi menjual karipap goreng. Sebaliknya jenis sejuk beku.

Jika sebelum ini dia menjaja dengan menjual 30 butir karipap sehari, kemudian menjual 300 butir melalui jualannya di kedai, kini dengan teknologi pengeluaran, dia boleh mengeluarkan 3,000 karipap sehari.

Jika sebungkus mengandungi 10 butir karipap, Amin boleh mengeluarkan 300 paket karipap sehari atau 9,000 paket sebulan.

Persoalan sekarang, di manakah tempat yang baik untuk Amin mengedar karipap-karipapnya? Tentu sekali mengedarkannya di pasaraya-pasaraya.

Tetapi, apakah masalah yang Amin hadapi? Amin berdepan dengan pelbagai syarat daripada pihak pasaraya sebelum mereka bersetuju untuk menjual karipapnya.

Mereka mahukan diskaun yang tinggi sehingga 50 % daripada harga jualan dan kadar kredit melebihi 180 hari. Dia mesti menghantar bekalan mengikut jadual yang ditentukan.

Kegagalannya menghantar stok karipap mengikut permintaan dan waktu akan dikenakan penalti. Kelewatan mengambil stok yang sudah luput tarikh juga akan dikenakan penalti.

Amin juga disyaratkan untuk menyertai segala promosi yang dijalankan oleh pasaraya itu. Jurujual untuk promosi itu juga terpaksa Amin sediakan.

Apabila pasaraya itu hendak mempromosikan pasarayanya, Amin mesti membayar untuk mengiklankan karipapnya di dalam risalah pasaraya itu.

Jika dia mahu produknya dibariskan di peti sejuk bahagian hadapan, dia terpaksa pula membayar kos sewa tempat dia mempamer produknya. Jika dia tidak sanggup, produknya akan terperosok di peti sejuk bahagian belakang.

Amin yang tidak memahami situasi ini akan mempunyai andaian bahawa pihak pasaraya mempunyai dasar diskriminasi yang tidak mahu usahawan Melayu berjaya di dalam perniagaan.

Kepercayaan ini akan membuatkan Amin berasa terpinggir dan akhirnya tidak mahu membesarkan perniagaannya hingga ke peringkat nasional. Inilah kepercayaan yang biasa dihadapi oleh sebilangan usahawan Melayu.

Sebenarnya, inilah adat dalam dunia perniagaan. Ketika mula berniaga, gerai di mana Amin meletak kuihnya hanya ‘membantu Amin menjual karipap.’

Apabila dia menjual di kedai-kedai, ‘Amin memberi peluang kepada kedai-kedai itu untuk menambah pendapatan dengan menjual karipapnya.’ Tetapi, apabila Amin menjual di pasaraya, sebenarnya pasaraya hanya ‘menyewakan ruang kepada Amin untuk menjual produknya.’

Pihak pasaraya sudah ada nama. Malah mereka hanya menjual jenamanya. Segala barangan yang terjual di situ pula hanya menumpang tempat mempamer dan menjual barangan mereka.

Jika produknya laku, pasaraya akan suka. Andaikata sebaliknya, pihak pasaraya tidak akan ragu-ragu untuk menolak produk itu. Pendek kata, jika anda bagus, mereka tidak akan melihat warna kulit anda.

Inilah yang harus disedari oleh usahawan Melayu. Saya kongsikan pandangan berdasarkan pengalaman saya menjual buku dari gerai-gerai kecil, kedai-kedai besar dan juga di rangkaian gedung-gedung buku yang juga mempunyai pendekatan yang sama. Amin mengangguk-angguk faham setelah mengeluh dalam.

No comments:

Post a Comment