• kemelut politik

SHAH ALAM – Selangor berdepan persimpangan dalam menentukan hala tuju, kebijaksanaan politik dan intelektual dan jalan terbaik ialah Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berundur daripada kerusi menteri besar.

Penganalisis politik, Dr Jeniri Amir berpandangan, tidak ada logika untuk Abdul Khalid berkeras mempertahankan posisinya kerana dijangka Menteri Besar Selangor itu pasti tersungkur dan gagal meneruskan perjuangannya.

“Dalam pentadbiran sekarang hanya tinggal empat Exco Pas. Walaupun ia mematuhi syarat Undang-undang Tubuh Negeri Selangor namun diragui sampai bila mereka mampu bertahan?

“Pentadbiran kerajaan negeri akan berdepan kekusutan dan hanya Abdul Khalid mampu meleraikannya. Sekiranya beliau menjunjung tinggi prinsip dan undang-undang demokrasi sewajarnya belajar daripada krisis di Perak yang kini menjadi bahan jenaka dan Selangor kini pula dipimpin menteri besar bebas,” katanya.
Jeniri menjangkakan, Abdul Khalid tidak akan terus berada di kerusi menteri besar dan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah juga perlu akur dengan keadaan yang meruncing di Selangor.

“Dengan tindakan menyingkirkan Exco dari PKR dan DAP, ia bukan sahaja tidak membawa untung kepada PR malah merugikan pengundi di Selangor.

"Perjuangan sekian lama barisan alternatif akan berkubur jika salah perhitungan,” katanya.