Friday, August 22, 2014

Seluruh negara berkabung hari ini


ANGGOTA tentera mengusung keranda dari pesawat ke kereta jenazah semasa melakukan raptai Istiadat Penghormatan Jenazah Tragedi MH17 yang dijangka tiba dari Amsterdam hari ini di Kompleks Bunga Raya di KLIA, Sepang.


THE HAGUE, Belanda - Selepas 37 hari nahas tragedi MH17 berlaku, kumpulan pertama jenazah rakyat Malaysia diterbangkan pulang ke tanah air semalam dan dijadual tiba ke pangkuan keluarga hari ini.
Kepulangan yang dinanti anggota dan waris keluarga, rakan dan rakyat Malaysia itu merangkumi 20 jenazah yang dihantar pulang dalam 17 keranda dan tiga lagi di dalam bekas abu.
Daripada jumlah itu, 11 merupakan jenazah mangsa beragama Islam dan selebihnya bukan beragama Islam.
Kesemuanya telah selesai menjalani proses pengurusan jenazah mengikut kepercayaan agama masing- masing pada lewat malam Rabu.
Sejak dikenal pasti sebagai rakyat Malaysia sewaktu proses pengecaman dan identiti mangsa di Kem Perubatan Tentera Hilversum dekat sini, semua jenazah kemudian melalui lima proses penting.
Ia melibatkan proses mendapatkan sijil kematian, sijil perubatan, laporan bencana, permit kebenaran penghantaran jenazah dan surat persetujuan pegawai pendakwa raya Belanda bagi jenazah dikebumi atau dibakar.
Setelah proses itu, jenazah kemudian dipindahkan ke rumah mayat Monuta Innemee, S-Gravenhage di sini, kira-kira 90 kilometer dari Hilversum untuk menjalani pengurusan jenazah mengikut kepercayaan agama masing-masing.
Ini termasuk dibakar, disembahyangkan atau solat jenazah yang dilaksanakan ketua agama masing-masing dan waris keluarga.


Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2014&dt=0822&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_01.htm#ixzz3B4XHoMID 
Hakcipta terpelihara 

No comments:

Post a Comment