Sunday, September 28, 2014

Hedley Churchward, Orang Inggeris Pertama Menunaikan Haji


Tahukah anda? Pada Tahun 1910 Seorang Muslim Inggeris YANG TELAH menunaikan ibadah haji, iaitu Hedley Churchward Atau Nama islamnya Mahmoud Mobarek. Beliau Menjadi orang Inggeris Pertama Yang tercatat Dalam Sejarah Yang menunaikan rukun Islam kelima iaitu Yang menunaikan Haji.

Abdulhakim Murad, Seorang Pensyarah Masjid Universiti Cambridge Jabatan Pengajian Islam, menceritakan Kisah Interesting Peristiwa  Hedley Churchward Masuk Islamnya Yang tercatat Sebagai muslim Pertama Kelahiran Inggeris Yang Menjalankan ibadah haji Dengan Menempuh Perjalanan Selama lima bulan ke Kota Mekah.

Hedley Churchward (Mahmoud Mobarek) lahir Masjid Sebuah Keluarga Yang Paling terkenal di Britain. Keluarganya mempunyai rumah pagar kayu tua kedua (berusia Bupati Masjid 700 tahun) di Britain. Hedley Churchward JUGA mempunyai Bakat seni Sejak Kecil. Bidang kepakarannya udah melukis pemandangan Untuk Pentas Teater dan DI Tahun 1880-an, dia hendaknya Menjadi terkenal Dengan Lukisan beliau.

Pada perjalanannya Yang Penuh Inspirasi Semasa Melalui Sepanyol, Churchward Sangat kagum melihat Keindahan seni Bina Islam sisa peninggalan kebesaran KERAJAAN Islam Andalusia. Dari Sepanyol DIA-kemudian meneruskan Perjalanan menyeberangi ke Maghribi di Mana di Sana dia hendaknya merasai kemurnian dan kelembutan Gaya Hidup Masyarakat Islam Maghribi. Setelah Beberapa dipulangkan perjalanannya di Maghribi, Hedley Churchward kepetusan Membuat Yang Sangat mengejutkan Saksikan keluarganya. Dia memutuskan Untuk bersyahadat dan menyatakan Diri Dimasukkan Islam.

Saksikan Seorang mualaf, mempunyai Churchward ialah keputusan Besar Dalam Bidang Kajian Islam. Dia belajar di universiti Al-Azhar Selama bertahun-Tahun dan Menjadi Seorang pendakwah dan pensyarah terkemuka Dalam kuliah Sirah di Qadi Akademi.

Sewaktu di Kaherah, Mahmoud Churchward Yang mempunyai Bakat seni melukis dan ditugaskan Untuk menghiasi solat Sebuah masjid di Lapangan ITU. Atas Jasanya, Terima Kasih Sebagai Tanda Kepada Churchward,  Presiden Afrika Selatan Paul Kruger dan dipulangkan ITU Memberikan Keizinan Untuk Membangunkan Sebuah masjid Pertama di Witwatersrand, Afrika Selatan. Churchward berkahwin Dengan Seorang Wanita Komplek iaitu anak Penyengat Pengamal undang-undang Syariah terkemuka Al-Azhar.

Sejak Dimasukkan Islam, dia hendaknya Telah Berfikir dan merasakan bahawa dia hendaknya Belum sepenuhnya disepadukan Dengan Islam. Akhirnya Churchward memutuskan Untuk Scram ke Mekah menunaikan ibadah Saksikan Haji Dalam Usaha Untuk melengkapi Rukun Islam.

Abdul Hakim Murad menceritakan perasaan Yang mendalam Yang diluahkan oleh Yang Churhward Semasa perjalanannya ke Mekah Melalui Kenyataan Churchward Pembelian ditamatkan:

"Suatu malam, aku dan dipulangkan kewajibannya di Sepanjang Piramid Yang menjulang di waktu Matahari terbenam dan melihat Kaki Langit di belakang Lapangan Kaherah Yang diwarnai Senja wilayah Afrika, aku memutuskan Untuk melaksanakan niatku Yang Seharusnya aku Lakukan Sejak aku Menjadi Seorang Muslim iaitu aku Akan Scram ke Kaabah di Mekah. "

Pada Tahun 1910 Dalam Keadaan sosial Politik yang Tidak stabil, Niat tulusnya Untuk melaksanakan ibadah haji di Jogja Melalui pelbagai Dokumen kerana secara berpuak syariah Bukan Islam dilarang Untuk Dimasukkan ke sempadan Mekah. Churchward Harus menjalani peperiksaan Pengetahuan Islam Selama Tiga jem Yang dilakukan Oleh Seorang Qadhi Komplek Untuk mengetahui Pemahaman keIslamannya. Selepas Berjaya peperiksaan, dia hendaknya mendapat 'Pasport Agama' Yang Sangat Disokong Oleh Qadhi Seorang pimpinan ulama Masjid kekhalifahan Utsmaniyah waktu ITU words dan ulama terkemuka dan para imam Yang Membantu dirinya Untuk mengatasi kemungkinan halangan birokrasi Selama perjalanannya menuju Baitullah.

Churchward berangkat Masjid Afrika Selatan (Johannesburg) menuju ke Mekah Pada Tahun 1910 Dia Melalui Perjalanan Yang Sangat meletihkan Dengan menaiki Kapal wap Melalui Bombay.

Di pelabuhan Sudan Suakin, dia hendaknya berkunjung ke kedutaan British dan diberitahu bahawa dia hendaknya Tidak Akan dibenarkan Untuk Turun di Jeddah.Namun, DIA MAMPU menyelesaikan Masalah ITU Dengan Menghubungi Para pegawai KERAJAAN Utsmaniah dan Masalah tersebut BOLEH diatasin. Di Sana DIA JUGA berkomunikasi Dengan Tutorial agensi haji dan Acha berangkat ke Kota Suci Dengan doa keldai di malam berikutnya.

Abdulhakim Murad JUGA menceritakan words rintangan Yang dilalui oleh Yang Churchward Dalam Perjalanan beliau menuju ke Mekah. Semasa beliau melintasi Gurun, dia hendaknya Pernah diserang oleh Yang sekumpulan badwi Arab Yang Ingin merompak kafilahnya, namun Churcward Berjaya mengelak keadaan Yang Berbahaya tersebut di tengah Panas terik padang pasir.

Meyakini bahawa Allah Akan mengatur segalanya Yang terbaik untuknya, Akhirnya dia hendaknya dan rombongannya Tiba di Tanah Suci. Perjalanan Selama lima bulan Churchward menuju ke Tanah Suci selesai sewaktu Churchward dan rombongannya menginjakkan Kaki di Kaabah, Rumah Allah.

Mahmoud (Churchward) Mobarek udah Muslim Inggeris Pertama Yang menunaikan haji dan melihat Kaabah Pada Tahun 1910 dan Sangat dihormati kerana Menjadi orang Inggeris Pertama Yang Menjadi tetamu Allah. 

* Oleh Diterjemahkan Detik Islam Masjid Sumber Eramuslim.com

No comments:

Post a Comment