Faitullah (tiga, kanan) menyampaikan sumbangan kepada Nor Azhar ketika melawat keluarga ini di Kampung Bukit Bay Route, semalam
Faitullah (tiga, kanan) menyampaikan sumbangan kepada Nor Azhar ketika melawat keluarga ini di Kampung Bukit Bay Route, semalam
KUANTAN - Sepasang suami isteri bersama lapan anak mereka terpaksa hidup dalam serba kekurangan di sebuah pondok dekat Kampung Bukit Bay Route di sini.

Nor Azhar Zulkarnain, 42, yang bekerja sebagai buruh binaan tidak mempunyai sumber pendapatan yang tetap terpaksa mencatu makanan untuk mereka sekeluarga.

Menurutnya yang sebelum ini menyewa di Jaga Gading terpaksa keluar daripada rumah tersebut kerana tidak mampu membayar sewa bulanan.

“Mujur ada orang yang prihatin dengan nasib kami dengan menumpangkan keluarga saya di sini.

“Walaupun dinding rumah tidak kukuh dan atap yang bocor saya sedaya upaya akan membaiki kerosakan ini agar isteri dan anak-anak ada tempat berlindung,” katanya.

Tiga daripada anak Nor Azhar tidak bersekolah, manakala tiga lagi bersekolah di Sekolah Menengah Cenderawasih dan Sekolah Kebangsaan Bukit Setongkol dan dua masih kecil.

Selain itu, Nor Azhar juga berharap agar dapat bantuan tempat tinggal yang lebih sempurna untuk keselesaan dan keselamatan isteri serta anak-anaknya.

“Pernah beberapa kali rumah kami dimasuki haiwan berbisa seperti ular senduk dan kala jengking setiap kali selepas hujan. Bimbang juga kerana haiwan berbisa ini boleh mengancam nyawa kami semua,” katanya.

Sementara itu, nasib keluarga Nor Azhar mendapat perhatian Majlis Ugama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang (Muip).

Pegawai Hal Ehwal Islam Muip Cawangan Kuantan, Faitullah Saadon berkata, pihaknya akan cuba mendapatkan permohonan untuk keluarga ini tinggal di Flat Pak Mahat.

“Selain itu, pihak kami juga akan beri bantuan bulanan sebagai pendapatan tambahan kepada keluarga ini.

“Semoga nasib mereka berubah selepas ini kerana pihak kami cuma bantu apa termampu,” katanya selepas menyampaikan sumbangan berbentuk makanan dan wang tunai dari Muip, semalam.

Hadir sama, Ketua Kampung Bukit Bay Route, Adnan Idris.