Friday, October 24, 2014

Kanada tak gentar


Ottawa: Perdana Menteri Stephen Harper berikrar menggandakan usaha menumpaskan kumpulan pengganas di luar negara selepas seorang lelaki yang baru memeluk Islam menyerang Parlimen, kelmarin.

Selepas lelaki bersenjata menembak mati seorang askar di Memorial Perang Negara di Ottawa, satu lagi serangan dilakukan suspek yang meluru masuk ke Parlimen dengan membawa senapang patah.

Bagaimanapun serangan suspek itu sempat dipatahkan oleh polis yang mengejarnya masuk hingga ke parlimen.

Tembakan bertubi-tubi oleh polis akhirnya menumpaskan lelaki terbabit yang mati di tempat kejadian beberapa meter dari tempat Harper mengadakan perbincangan dengan ahli parlimen.

Setakat ini polis Ottawa masih belum dapat memastikan sama ada kedua-dua serangan dilakukan suspek yang sama.

Pembunuhan askar di memorial terbabit adalah serangan kedua minggu ini yang dikaitkan dengan militan Islam.

Harper berkata, setakat ini masih terlalu awal untuk menentukan sama ada suspek itu mempunyai rakan subahat, namun menegaskan Kanada tidak gentar dengan serangan seumpama itu.

“Ini akan melipatgandakan semangat kami dan agensi pengawal kebangsaan untuk mengambil langkah sewajarnya bagi mengenal pasti dan mematahkan ancaman,” katanya.

Dalam satu lagi kejadian Isnin lalu seorang suspek yang juga mualaf merempuh dua askar dengan keretanya mengakibatkan seorang daripada maut berhampiran Montreal.

Kedua-dua serangan berlaku selepas Kanada mengumumkan bulan ini ia akan menghantar enam jet pejuang untuk mengambil bahagian dalam serangan ke atas kumpulan militan Negara Islam yang kini mengusai sebahagian Iraq dan Syria.

Berikutan itu, Menteri Pertahanan Rob Nicholson Kanada tetap akan meneruskan perancangannya itu.

Sementara itu, polis mengesahkan Michael Zehaf-Bibeu sebagai suspek yang terbabit dalam serangan Rabu lalu.

Rekod mahkamah menunjukkan Zehaf-Bibeu pernah dituduh atas tuduhan merompak di Vancouver dan beberapa tuduhan berkaitan dadah di Montreal. - Reuters

Artikel ini disiarkan pada : Jumaat, 24 Oktober 2014 @ 5:05 AM
DISYORKAN
- See more at: http://www.hmetro.com.my/node/3760#sthash.wsk8acyr.dpuf

No comments:

Post a Comment