Gandingan Jokowi dan Jusuf mahu memilih barisan Kabinet yang selari dengan kehendak rakyat.
Gandingan Jokowi dan Jusuf mahu memilih barisan Kabinet yang selari dengan kehendak rakyat.
JAKARTA - INDONESIA. Pengerusi Populi Center Indonesia, Nico Harjanto, semalam menyambut baik keputusan Presiden Joko Widodo atau Jokowi dan timbalannya, Jusuf Kalla menangguhkan pengumuman barisan Kabinet baharu negara itu.

Menurut Nico, penangguhan itu jelas menunjukkan gandingan tersebut tidak mahu terburu-buru dalam pemilihan tersebut.

"Saya percaya Jokowi dan Jusuf mengambil langkah berhati-hati dalam proses terbabit kerana mereka bukan hanya mahu melantik individu yang bebas dari tuduhan rasuah malah mempunyai kemampuan dan integriti.

"Mereka sememangnya serius untuk memilih barisan Kabinet yang selari dengan kehendak rakyat walaupun ada beberapa pihak melihat ia sebagai permainan politik," jelasnya.

Menurut Jakarta Post, kelmarin, Jusuf memberitahu penangguhan tersebut dibuat kerana mereka berdepan kesukaran mengenal pasti individu yang ada kredibiliti, bersifat kepimpinan, berpengalaman dan mempunyai rekod bersih untuk menjadi menteri.

Dalam perkembangan lain, Jokowi dilaporkan masih belum membuat sebarang keputusan muktamad, namun beliau telah mengadakan pertemuan tertutup dengan beberapa individu di Istana Presiden di ibu negara.