Wednesday, June 9, 2010


Shahrizat minta polis turut dakwa lelaki dalam kes buang bayi


2010/06/08

KUALA LUMPUR: Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, menyarankan polis meneruskan siasatan dengan menjejaki lelaki yang bertanggungjawab dalam kes pembuangan bayi di Chendering, Kuala Terengganu, dua tahun lalu. 

Beliau berkata, walaupun ibu kepada bayi malang itu yang juga bekas pelajar Universiti Teknologi Mara (UiTM) Chendering telah dijatuhkan hukuman, kementerian berpendapat kes ini tidak seharusnya tamat begitu sahaja.
"Mesej yang perlu disampaikan kepada masyarakat umum ialah kesalahan bagi kes pembuangan bayi tidak seharusnya diletakkan di atas bahu seorang wanita semata-mata.
"Sebaliknya, pihak lelaki juga mesti dipertanggungjawabkan dan perlu menerima hukuman setimpal atas perbuatan mereka," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini. 

Shahrizat berkata, sudah tiba masanya pihak berkuasa mensabitkan pihak lelaki bersama-sama dengan pihak wanita dalam kes pembuangan bayi. 

"Teknologi yang canggih pada masa kini khususnya penggunaan kaedah DNA boleh dimanfaatkan bagi mengenalpasti bapa bayi berkenaan," katanya. 

Mahkamah Majistret Kuala Terengganu semalam menjatuhkan hukuman penjara setahun dan denda RM7,000 ke atas Zarina Sulaiman, 22, selepas mengaku bersalah membuang mayat bayi lelaki yang dilahirkannya, dua tahun lalu. - BERNAMA

No comments:

Post a Comment