Monday, August 23, 2010

Hosni promosi anak sebagai pengganti


MOHAMMED Adel, 10, memegang poster gambar Gamal Mubarak ketika membantu seorang lelaki menampal poster itu di dinding sebuah bangunan di Kaherah, semalam. - AP


KAHERAH 22 Ogos - Poster mempromosi anak lelaki Presiden Hosni Mubarak sebagai pemimpin akan datang tersebar di seluruh Mesir dalam kempen paling ketara untuk menyokong peralihan kuasa kontroversi daripada bapa kepada anak di negara ini.
Sejak sedekad lalu, Gamal Mubarak dipercayai dipersiapkan untuk menggantikan bapanya yang berusia 82 dan telah memerintah Mesir selama hampir 30 tahun.
Namun, cadangan peralihan kuasa daripada bapa kepada anak itu telah membangkitkan tentangan keras di kalangan ramai rakyat Mesir.
Malah sesetengah anggota parti pemerintah sendiri tidak yakin mengenai keupayaan Gamal, 46, kerana bekas eksekutif bank pelaburan itu tidak mempunyai ramai penyokong di peringkat akar umbi.
Poster itu menunjukkan penyokong Gamal dalam parti pemerintah sedang berusaha untuk menguatkan kedudukannya menerusi kempen paling terbuka setakat ini untuk menyokong pencalonannya.
Sesetengah poster tersebut yang memaparkan Gamal sebagai 'impian golongan miskin' muncul di sekitar Kaherah dan bandar lain sejak beberapa minggu lalu.
Penganjur kempen juga memungut tandatangan untuk petisyen katakan Ya untuk Gamal.
Parti Demokratik Kebangsaan yang memerintah menafikan parti itu ada kaitan dengan kempen pro-Gamal.
Namun, seorang pegawai parti mendedahkan, poster tersebut diedarkan bagi menguji populariti Gamal di kalangan rakyat. - AP

No comments:

Post a Comment