Thursday, August 19, 2010

Konvoi Gaza selamat pulang



KUALA LUMPUR - Misi Konvoi Ramadan di Gaza anjuran Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) selamat pulang ke tanah air selepas mengadakan lawatan selama 13 hari, termasuk lima hari di Genting Gaza, semalam. 

Konvoi dianggotai 44 peserta itu tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada jam 7.30 malam. 

Setiausaha Agung Mapim, Mohd Azmi Hamid berkata, semua peserta konvoi bersyukur dengan kejayaan misi yang berjalan lancar. 

Konvoi kemanusiaan itu memasuki Gaza melalui sempadan Rafah di Mesir pada 10 Ogos lalu dan meluangkan masa selama lima hari di wilayah Palestin itu bagi menjalankan tinjauan mengenai keadaan semasa di Gaza. 

Antara aspek penting yang dikaji termasuk keperluan bantuan seperti makanan, kesihatan, pendidikan, pembangunan masjid, wanita dan kanak-kanak, ekonomi dan politik, infrastruktur dan hak asasi. 

Misi itu juga berjaya membina kesepakatan konkrit antara Mapim dan kerajaan Gaza apabila Mapim menerima kerjasama baik daripada kerajaan Gaza dalam beberapa projek termasuk pembinaan hospital kanak-kanak serta projek bandar dan masjid berkembar antara Gaza dan Selangor.

No comments:

Post a Comment