Thursday, December 9, 2010

Jual cendol sambil bercerita



Oleh Rabi ‘Atul ‘Adawiyah Ismail
bhnews@bharian.com.my
2010/12/09

SULAIMAN menunjukkan buku nota dan teks yang digunakan sebagai bahan rujukan sebelum menceritakannya kepada pelanggan yang berkunjung ke gerainya.
SULAIMAN menunjukkan buku nota dan teks yang digunakan sebagai bahan rujukan sebelum menceritakannya kepada pelanggan yang berkunjung ke gerainya.
Sulaiman kongsi sejarah negara bersama pelanggan

REMBAU: Pengusaha gerai cendol popular di negeri ini, Sulaiman Dawi, 57, akan bercerita kepada pengunjung premisnya mengenai fakta menarik sejarah negara ini tanpa jemu dari bermulanya waktu perniagaan sehingga tamat.
Itulah keistimewaan Warung Cendol Leman Dawi di Kilometer 11, Sungai Gadut, di sini yang tidak asing lagi di kalangan penduduk Negeri Sembilan dan sekitarnya.Mereka yang pernah mengunjungi warung itu, pasti akan terpaku mendengar fakta sejarah yang menjadi teman setia bicaranya sambil menikmati hidangan cendol.

Bagi Leman Dawi, bercerita mengenai sejarah Malaysia adalah satu perkara yang sangat menarik untuk dikongsi bersama pelanggan yang datang ke gerainya.

“Saya menyimpan keratan akhbar, majalah dan buku berkaitan sejarah dan fakta menarik sejak dari tahun 60-an lagi.

“Apa yang saya ceritakan adalah fakta yang dikeluarkan oleh sumber bertulis yang boleh dipercayai, bukannya sekadar mereka-reka cerita. Saya menceritakan semula kepada pengunjung sebagai tarikan,” katanya ketika ditemui Berita Harian. 
Katanya, antara skop penceritaan yang sering menjadi pilihan ialah kenegaraan dan asal usul negeri di Malaysia.

“Saya menyimpan keratan akhbar sejarah yang menarik dalam buku nota khas, membacanya berulang kali dan menceritakan kembali kepada pengunjung yang datang. Lama kelamaan, ia terpahat dalam fikiran dan dengan mudah diceritakan. 

“Apabila mereka meminta bukti, saya tunjukkan keratan akhbar itu kepada mereka, bukannya sekadar cakap kosong,” katanya.

Beliau mempunyai lebih dari 10 buku nota yang mengandungi keratan fakta sejarah, di samping buku teks kenegaraan yang menjadi miliknya sejak tahun 80-an.

“Fakta yang saya ada semuanya pernah disiarkan di akhbar dan majalah, tetapi ramai yang tidak perasan kewujudannya.

“Jadi, saya mengambil peluang ini untuk mengingatkan masyarakat mengenai asal usul mereka dan pentingnya mengingati sejarah pembentukan negara ini,” katanya.

Beliau berkata, kebanyakan pengunjung yang datang, bukannya untuk menikmati cendol, sebaiknya ingin mendengar beliau bercerita mengenai sejarah tempat masing-masing.

“Saya akan tanya setiap pengunjung yang datang tempat asal mereka dan menceritakan kepada mereka berdasarkan fakta yang saya kumpul. Bukan saja penduduk tempatan, gerai ini menjadi kunjungan pelancong dari seluruh negara,” katanya.

Gerai Cendol Leman Dawi dibuka setiap hari, bermula jam 10 pagi hingga 5 petang, bergantung kepada stok cendol. Perkara menariknya mengenai gerai ini, pengunjung boleh menambah cendol secara percuma sebanyak mana yang diingini. 

No comments:

Post a Comment