Tuesday, July 10, 2012

MEMBONGKAR PENIPUAN DAN FITNAH SYIAH......AGAMA SYI’AH: ILMU IMAM-IMAM MENYAMAI ILMU PARA NABI A.S..

MEMBONGKAR PENIPUAN DAN FITNAH SYIAH:


PERHATIAN : INI ADALAH KARANGAN SYIAH...JANGAN DIAMBIL SEBAGAI PANDUAN.!!!!

Terjemahan

AGAMA SYI’AH: ILMU IMAM-IMAM MENYAMAI ILMU PARA NABI A.S..

Bab Sesungguhnya Allah ‘Azza Wa Jalla Tidak Mengajarkan Kepada Nabinya Satu Ilmu Kecuali Dia Akan Memerintahkan Supaya Mengajarkannya Kepada Amir Al-Mukminin Dan Dia Berkongsi Dengannya (Nabi) Dalam Ilmu.

Ali bin Ibrahim daripada ayahnya daripada Ibnu Abi ‘Umair daripada Ibnu Azinah daripada Abdillah bin Sulaiman daripada Humran bin A’yun daripada Abi Abdillah a.s. katanya: “Sesungguhnya Jibril a.s. telah datang kepada Rasulullah s.a.w. membawa dua biji delima. Maka Rasulullah s.a.w. makan salah satu dan membelah dua yang satu lagi lalu memakan separuh dan memberi makan kepada Ali separuh lagi. Kemudian Rasulullah s.a.w. berkata kepadanya: “Wahai saudaraku! Apakah engkau mengetahui dua biji delima itu? Jawabnya: “Tidak”. Rasulullah s.a.w. menjawab: “Yang pertama adalah kenabian. Engkau tidak mempunyai bahagian padanya dan yang satu lagi adalah ilmu. Engkau setanding denganku padanya”. Aku (perawi) pun berkata: “Semoga Allah sentiasa memeliharamu. Bagaimana ia menjadi kongsi Nabi s.a.w. padanya? Dia menjawab: “Tidaklah Allah mengajarkan kepada Muhammad s.a.w. satu ilmu kecuali Dia akan memerintahkannya supaya mengajarkannya kepada Ali a.s.”.

Ali bin Ibrahim daripada ayahnya daripada Ibnu Abi ‘Umair daripada Ibnu Azinah daripada Zurarah daripada Abi Ja’far a.s. katanya: “Jibril a.s. turun kepada Rasulullah s.a.w. membawa dua biji delima dari syurga lalu memberikan kedua-duanya kepadanya. Maka dia makan sebiji dan membelah dua yang satu lagi. Ia memberikan kepada Ali a.s. separuh daripadanya lalu ia memakannya. Rasulullah s.a.w. berkata: “Adapun delima pertama yang dimakan olehku, maka dia adalah kenabian. Engkau tidak mempunyai bahagian daripadanya sedikitpun. Adapun yang satu lagi ia adalah ilmu. Engkau adalah kongsiku padanya”.

Muhammad bin Yahya daripada Muhammad bin al-Hasan daripada Muhammad bin Abdul Hamid daripada Mansur bin Yunus daripada Ibnu Azinah daripada Muhammad bin Muslim katanya: saya mendengar Abu Ja’far a.s. berkata: “Jibril turun kepada Muhammad s.a.w. membawa dua biji delima daripada syurga lalu Ali a.s. bertemu dengannya. Maka Ali pun bertanya: “Apakah dua delima yang ada di tanganmu? Dia pun menjawab: “Adapun ini ia adalah nubuwwah, engkau tidak mempunyai bahagian padanya. Adapun ini, dia adalah ilmu. maka Rasulullah s.a.w. membelahnya menjadi dua lalu dia memberikannya separuh dan Rasulullah s.a.w. mengambil separuh. Kemudian baginda bersabda: “Engkau berkongsi denganku padanya dan aku berkongsi denganmu padanya”. Baginda berkata lagi: “Demi Allah! Tidaklah Rasulullah s.a.w. mengetahui satu hurufpun daripada ilmu yang diajarkan oleh Allah kepadanya kecuali dia akan mengajarkannya kepada Ali. Kemudian ilmu itu berakhir kepada kami. Kemudian dia meletakkan tangannya ke atas dadanya”.


Kesimpulan:

> Syi’ah menganggap kedudukan ilmu Nabi Muhammad s.a.w. menyamai ilmu Ali dan imam-imam mereka yang lain.

> Syi’ah beri’tiqad bahawa kedudukan Ali r.a. dan imam-imam selepasnya melebihi kedudukan sahabat-sahabat Nabi Muhammad s.a.w. yang lain termasuk Abu Bakar dan Umar r.a. kerana Nabi s.a.w. memberikan kepada Ali r.a. ilmu yang melebihi mereka.




'via Blog this'

No comments:

Post a Comment