Tuesday, July 10, 2012

Syi’ah: Imam-Imam Mempunyai Kedudukannya Sama Dengan Para Nabi Dan Tidak Sempurna Segala Amalan Tanpa Beriman Kepada Imam-Imam.

PERHATIAN : INI ADALAH KARANGAN SYIAH...JANGAN DIAMBIL SEBAGAI PANDUAN.!!!!

TERJEMAHAN

Syi’ah: Imam-Imam Mempunyai Kedudukannya Sama Dengan Para Nabi Dan Tidak Sempurna Segala Amalan Tanpa Beriman Kepada Imam-Imam.

Sesungguhnya imamah berada pada kedudukan para nabi, warisan para washi, kepimpinan daripada Allah dan kepimpinan daripada Rasulullah s.a.w., seperti kedudukan Amir al-Mukminin a.s., pusaka Hasan dan Husain a.s.. sesungguhnya imamah adalah teraju agama, peraturan kepada orang-orang Islam, kebaikan di dunia dan kemulian kepada orang-orang beriman. Sesungguhnya imamah adalah asas Islam yang subur, dan cabangnya yang tinggi. Kesempurnaan sembahyang, zakat, puasa, haji dan jihad adalah dengan (kepercayaan kepada) imam. Dan juga (kesempurnaan dengan imam) menyempurnakan fai dan sedekah, melaksanakan hudud dan hukum-hukum dan menghalang (mempertahankan) tempat sasaran musuh dan penjuru-penjuru (Negara).

Kesimpulan:

> Kedudukan imam-imam maksum di sisi Syi’ah adalah setaraf dengan kedudukan para nabi bahkan lebih daripada mereka.

> Kepercayaan kepada imamah sebagaimana pegangan Syi’ah adalah merupakan asas kesempurnaan segala amalan sama ada amalan di peringkat individu sehinggalah ke keperingkat kenegaraan.

> Syi’ah: Imam-Imam Mempunyai Ciri-Ciri Khusus Termasuk Maksum

> Imam itu suci daripada dosa dan selamat daripada sebarang keaiban, dikhususkan dengan ilmu (diberikan ilmu yang khusus), diberikan sifat penyantun, peraturan agama, kemulian orang-orang Islam, kebencian orang-orang munafik dan kebinasaan kepada orang-orang kafir.

> Imam-imam adalah orang yang maksum daripada sebarang dosa dan kekurangan.

> Imam-imam mempunyai ilmu khusus yang tidak diberikan kepada sesiapapun termasuk para nabi.

> Dengan imam-imam sahaja orang-orang Islam akan memperolehi kemuliaan serta mengalahkan orang-orang kafir.
 

No comments:

Post a Comment