Wan Adnan (duduk, kanan) bertanya khabar kepada Ahmad yang terlantar sakit sejak lima tahun lalu aki
Wan Adnan (duduk, kanan) bertanya khabar kepada Ahmad yang terlantar sakit sejak lima tahun lalu akibat angin ahmar.
KUANTAN - “Sudah lima tahun suami saya tidak bangun akibat angin ahmar, selama itulah saya tidak pernah berenggang dengan dia. Selagi hayat di kandung badan, saya akan jaga suami sampai bila-bila,” kata Minah Salleh, 66.

Minah berkata, suaminya Ahmad Jaafar, 68, seorang ketua keluarga yang baik, namun diuji dengan penyakit ini menyebabkan dia hanya terlantar sahaja.

Menurutnya, selama tempoh lima tahun ini, dia bahagia menjalankan tanggungjawab sebagai isteri dan tidak pernah mengeluh dengan keadaan yang menimpa suaminya ini.
“Saya bernasib baik kerana masih lagi sihat, jika saya juga sakit, siapa yang akan menjaga suami saya ini.
“Walaupun terlantar, tetapi dia masih boleh bercakap dan sayalah teman berbual dia setiap hari,” katanya yang tinggal di Kampung Cempaka, di sini.
Selain itu, Minah berkata, suaminya yang turut mempunyai komplikasi penyakit lain perlu mendapatkan rawatan tiga bulan sekali untuk mengetahui tahap kesihatannya.

“Besar harapan saya untuk melihat suami kembali sihat seperti dahulu.

“Apa sahaja ubat dan perubatan akan saya ikhtiarkan untuk melihat suami sihat dan ceria selain doa dan tawakal kepada ALLAH SWT,” katanya.
Sementara itu, nasib Ahmad mendapat perhatian Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanjung Lumpur, Datuk Wan Adnan Wan Mamat dan Timbalan Ketua Umno Bahagian Kuantan, Datuk Abdul Hamid Mohd Nazahar.

Wan Adnan berharap agar keluarga ini bersabar dan terus memberikan sokongan kepada Ahmad untuk sihat kembali.

“Saya harap pakcik Ahmad dapat sembuh kembali seperti sedia kala.

"Namun, apa yang paling utama adalah keluarga harus ada di sekeliling yang mana ia adalah penguat semangat untuk dia kembali sihat,” katanya.