Thursday, April 4, 2013

5 ORANG TERBUNUH DALAM KEJADIAN TEMBAKAN YANG BERASINGAN DI SELURUH AS


Lima orang, termasuk seorang gadis berusia 4 tahun, telah terbunuh dalam rentetan tembakan berasingan di seluruh Amerika Syarikat ekoran keganasan senjata terus menghantui negara berkenaan.

Pembunuhan pertama berlaku pada petang Sabtu ketika jam 6:10 petang (waktu tempatan) di bandar AS Miami apabila anak gadis berusia 4 tahun Rahquel Carr telah ditembak sewaktu dia sedang menunggu di dalam kereta di luar rumah datuknya.

Gadis kecil itu dihantar ke hospital menggunakan laluan udara di mana dia kemudiannya disahkan telah meninggal dunia oleh pihak polis. Sementara itu, detektif cuba menyiasat sama ada seorang lagi anak muda di dalam kenderaan itu juga terkena tembakan.

Dalam kejadian berasingan, tiga orang pemuda yang berusia lingkungan 20-an terbunuh dan seorang lagi cedera parah dalam insiden tembakan di luar sebuah bar di bandar AS Auburn di negeri Washington.

Tembakan berlaku pada awal hari Ahad di tempat letak kereta sebuah bar di bandar berkenaan, yang merupakan kira-kira 30 batu (48 kilometer) selatan Seattle, mengikut komander Polis Auburn, Mike Hirman.

Hirman berkata tembakan tercetus berikutan pergaduhan di tempat letak kereta apabila beberapa orang mengeluarkan pistol mereka, dan menembak antara satu sama lain. Insiden itu membawa kepada kematian tiga lelaki manakala mangsa keempat mengalami pelbagai luka kesan tembakan dan dikejarkan ke sebuah pusat perubatan di Seattle.

"Kita tahu terdapat pertikaian meningkat mengenai keganasan senjata tetapi mengapa, kita masih belum tahu lagi," Hirman berkata, sambil menambah, "Kami mempunyai beberapa saksi kejadian di tempat pergaduhan terbabit... namun kami cuba simpulkan semua cerita yang akan mengambil masa. "

Tembakan maut terbaru berlaku di Ashtabula, di timur laut Ohio, di luar sebuah gereja, yang meragut sekurang-kurangnya satu nyawa menurut kepada jemaah gereja.

Polis telah melancarkan siasatan di tempat kejadian tembakan itu berlaku manakala ahli gereja berkata bahawa seorang lelaki telah ditembak selepas perkhidmatan Paskah berakhir, kira-kira jam 1:15 tengah hari pada hari Ahad.

Setiap tahun, lebih daripada 30,000 orang ditembak dan dibunuh di Amerika Syarikat. Sementara itu kira-kira 4.5 juta senjata api yang dijual setiap tahun di negara ini pada kos 2-3 bilion dolar.

Menurut Universiti Makmal Jenayah Chicago dan Pusat Kawalan Penyakit, Amerika Syarikat mempunyai purata sebanyak 87 angka kematian setiap hari akibat keganasan senjata, dengan purata sebanyak 183 mangsa yang tercedera.

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment