Thursday, April 4, 2013

REJIM BAHRAIN MENGUNAKAN ALASAN DIALOG UNTUK MEMESONGKAN PERHATIAN PEMBANGKANG: IRAN MP


Seorang ahli parlimen Iran berkata seruan rejim Bahrain untuk mengadakan perbincangan dengan pembangkang hanya bertujuan untuk memukau pihak revolusioner.

"Apabila Al Khalifa melihat menara rejim semakin tidak stabil, ia menggunakan ... janji-janji kosong untuk memesongkan para revolusioner dari tuntutan mereka," Ali-Akbar Naseri berkata pada hari Ahad.

Naseri menambah bahawa panggilan untuk dialog dan pada masa yang sama menyerang penunjuk perasaan aman dan membunuh mereka menunjukkan kepura-puraan rejim Al Khalifa.

Beliau menuduh rejim pemerintah Bahrain menggunakan rundingan dengan kumpulan pembangkang hanyalah sebagai satu cara untuk memaksa rakyat Bahrain berundur dari tuntutan hak mereka.

Pada bulan Februari, lapan wakil pembangkang Bahrain menghadiri pusingan kedua dialog kerajaan dimulakan dengan lebih dari dua dozen perunding kerajaan di sebalik dewan tertutup di Manama.

Pusingan pertama dialog yang diadakan pada bulan Julai 2011 musnah selepas pembangkang berjalan keluar dari dialog, mengatakan mereka tidak menjalankannya dengan adil.

Pada bulan Mac 2011, rejim Bahrain melancarkan tindakan keras dan kejam pada protes aman yang meletus pada bulan Februari tahun yang sama, dan memangil pasukan tentera yang diketuai Arab Saudi dari negeri-negeri jiran untuk membantu menghancurkan revolusi popular berkenaan.

Pasukan keselamatan telah membunuh puluhan orang dan beratus-ratus lagi ditangkap, termasuk doktor dan jururawat yang dituduh merawat penunjuk perasaan yang cedera.

Tetapi rakyat Bahrain mengatakan mereka akan terus mengadakan demonstrasi jalanan sehingga permintaan mereka untuk penubuhan sebuah kerajaan yang dipilih secara demokrasi dipenuhi.

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment