Thursday, April 4, 2013

HAMPIR 50 JUTA RAKYAT AMERIKA PENERIMA STEM MAKANAN,SATU REKOD BARU


Angka baru menunjukkan bahawa kemiskinan semakin meningkat di Amerika Syarikat, dengan bilangan penerima setem makanan telah melonjak kepada rekod yang tinggi iaitu hampir 50 juta rakyat Amerika.

Bilangan rakyat Amerika yang mendaftar dengan Program Bantuan Pemakanan Tambahan (SNAP) telah meningkat sebanyak 70 peratus sejak 2008 kepada 47.8 juta pada Disember 2012, menurut angka yang baru-baru ini diterbitkan oleh Wall Street Journal.

Ini bermakna 15 peratus daripada penduduk Amerika menerima setem makanan, hampir dua kali ganda berbanding tahun 1975.

Melihat kepada kanak-kanak Amerika, hampir separuh daripada semua kanak-kanak menerima manfaat daripada SNAP, termasuk hampir 10 juta yang hidup dalam kemiskinan.

Menurut Pusat Kemiskinan Negara AS , mereka yang hidup dalam kemiskinan isi rumah di mana pendapatan mereka kurang daripada dua USD per orang per hari.

Merujuk kepada angka yang dilaporkan sebelum ini, yang menunjukkan lebih ramai orang beroleh pekerjaan, namun bilangan orang yang berdaftar dengan SNAP terus bertambah.

Pada masa ini, tiga daripada setiap empat isi rumah yang mendapat manfaat daripada SNAP mempunyai sekurang-kurangnya seorang ahli keluarga yang bekerja.

Tahun lepas, kerajaan AS membelanjakan USD 74.6 bilion untuk program itu.

Bilangan orang yang menerima setem makanan cenderung untuk dipengaruhi oleh bilangan rakyat yang hidup dalam kemiskinan, dengan hampir satu dalam setiap enam rakyat Amerika hidup dalam kemiskinan, menurut Biro Banci Amerika Syarikat.

Ini berikutan langkah Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama menandatangani rang undang-undang pada 26 Mac, menjadikannya kekal USD 85 bilion dalam pemotongan pemencilan, yang akan mengurangkan berbilion-bilion dolar dari program-program yang membantu mereka dalam kemiskinan, termasuk bantuan perumahan, pendidikan pra-sekolah, faedah pemakanan, dan lain-lain bantuan yang disediakan oleh kerajaan.




Sumber : Press TV

No comments:

Post a Comment