Thursday, April 4, 2013

PEGAWAI AS MENGESAHKAN REMAJA AFGHANISTAN MENIKAM MATI SEORANG ASKAR AMERIKA



Pegawai AS telah mengesahkan bahawa remaja Afghanistan menikam seorang askar Amerika berusia 26 tahun sehingga mati di timur Afghanistan.

Para pegawai berkata pada hari Isnin bahawa penyerang itu menikam Sarjan Michael kabel di bahagian leher pada hari Rabu di wilayah Nangarhar.

Pegawai-pegawai, yang memohon agar namanya tidak disiarkan ekoran mereka tidak dibenarkan bercakap kepada pihak media, berkata penyerang itu dianggarkan berusia lingkungan 16 tahun.

Saudara kepada Cable, Raymond Johnston berkata abangnya dalam keadaan "bersedia sebelum dia menempuh apa-apa kemungkinan" di Afghanistan.

Jurucakap Taliban, Zabiullah Mujahid berkata bahawa budak, yang dikenal pasti sebagai Khalid, telah diberi perlindungan oleh kumpulan Taliban.

Beliau menambah bahawa Khalid telah bertindak sendiri apabila dia menikam askar AS terbabit.

Bilangan angka yang tinggi mangsa pasukan tentera AS di Afghanistan telah mempergiatkan bangkangan di Amerika Syarikat dan lain-lain negara anggota NATO kepada perang yang berpanjangan di negara terbabit.

Sekurang-kurangnya 14 anggota perkhidmatan AS telah meninggal dunia pada bulan Mac di Afghanistan, diduduki oleh angkatan yang diterajui oleh AS sejak tahun 2001.

Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), beribu-ribu orang awam Afghanistan telah mati dan beratus-ratus ribu lebih menjadi pelarian semasa perang yang panjang lebih daripada 11 tahun.

Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya menyerang Afghanistan pada bulan Oktober 2001 sebagai sebahagian daripada perang Washington kononnya menentang keganasan. Serangan menghapuskan rejim Taliban dari pemerintahan, namun faktor keselamatan yang meruncing terus meningkat di seluruh negara Afghanistan, walaupun dengan kehadiran kira-kira lebih 100,000 pasukan tentera yang diterajui oleh AS.

Sumber Berita Press TV

No comments:

Post a Comment