Thursday, April 4, 2013

PEGUAM : TAHANAN GITMO SEDIA MATI DEMI QURAN


Seorang peguam yang mewakili 13 tahanan pemogok lapar di penjara terkenal AS di Teluk Guantanamo, Cuba telah berkata tahanan bersedia untuk mati melainkan tentera AS berhenti menghina Al-Quran.

"Ia adalah ungkapan muktamad dalam keadaan terdesak," David Remes berkata pada hari Sabtu. "Ia adalah satu perkara autonomi peribadi ... tahanan bertekad untuk meneruskan mogok kecuali tentera berhenti mencari Qur'an mereka."

Remes berkata bahawa pemogok-pemogok lapar menetapkan umtuk meneruskan mogok melainkan jika terdapat perubahan kepada protokol yang mengawal bagaimana Al-Quran diperlakukan di penjara.

Beliau juga berkata banduan mempunyai kurang keyakinan dengan komander baru penjara dan tidak mempercayai pemantau dari Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa (ICRC) yang melawat mereka.

Pada hari Khamis, kumpulan peguam tersebut menyatakan dalam usul tergempar yang difailkan di mahkamah persekutuan Washington bahawa pengawal Guantanamo telah enggan menyediakan air minuman untuk pemogok lapar dan suhu di kem tahanan ditetapkan pada "sangat dingin" untuk menyuraikan dan menghentikan pemogok.

Peguam juga berkata kekurangan air yang boleh diminum telah membawa kepada keadaan yang menjejaskan buah pinggang, sistem kencing dan perut banduan mogok.

Kira-kira seratus tahanan Guantanamo telah melancarkan mogok lapar sejak awal Februari. Mereka menuntut pengakhiran kepada penahanan mereka yang tidak bersebab.

Aktivis hak asasi berkata beberapa banduan telah hilang antara sembilan hingga 22 kilogram.

Mereka juga menuduh pihak berkuasa penjara ingin meremehkan tahap keadaan di dalam kem tahanan.

Lebih daripada 160 penghuni telah ditahan di Guantanamo tanpa dakwaan sejak awal tahun 2000.

Sumber : Press TV

No comments:

Post a Comment