Monday, August 30, 2010

Israel enggan tambah bekalan elektrik Gaza


 

TEL AVIV - Kerajaan Israel menolak mentah-mentah permintaan wakil Kuarter, Tony Blair supaya rejim itu meningkatkan bekalan elektrik ke Genting Gaza atas alasan enggan bekerjasama dengan kerajaan Hamas yang memerintah wilayah Palestin itu. 

Blair membuat pemintaan itu semasa mesyuarat dengan Timbalan Perdana Menteri Israel, Silvan Shalom bagi pihak kerajaan Palestin, Isnin lalu. 

Gaza menghadapi catuan bekalan elektrik sehingga lapan hingga 10 jam sehari sejak awal tahun ini akibat kekurangan bekalan minyak di satu-satunya penjana elektrik di Genting Gaza yang terletak berhampiran kem pelarian Nuseirat. 

Israel membekalkan Gaza dengan hampir 60 peratus daripada keperluan elektrik di wilayah itu selepas mengenakan sekatan ke atas Gaza.

Shalom menolak permintaan Blair itu dan sebaliknya menuntut masyarakat antarabangsa memberikan tekanan kepada Hamas supaya menerima syarat yang diberikan Kuartet berhubung sekatan ke atas Gaza. 

"Saya melihat Hamas sebagai bertanggungjawab terhadap penderitaan yang dihadapi penduduk Genting Gaza dan Israel tidak akan bekerjasama dengan pengganas yang cuba memusnahkan kami," katanya.

No comments:

Post a Comment