Monday, August 30, 2010

Kalau jumpa kling dengan ular...


Pakatan putar belit 
SHAH ALAM - Pakatan Rakyat disifatkan sebagai bijak menggunakan pendekatan mengalih isu sebenar bagi menutup kelemahan parti itu daripada terus fokus kepada isu yang perlu diperjelasakan. 

Penganalisis politik tempatan, Profesor Datuk Dr Zainal Kling berkata, PR sentiasa menggunakan kaedah melemparkan tuduhan dan mengalihkan isu sebenar dan tidak hairanlah jika pemimpin PR tidak menjawab persoalan kepada isu sebenar, mereka akan putar belit kepada isu lain dan akhirnya meletakkan kesalahan kepada kepimpinan Barisan Nasional. 

“Mereka (pembangkang) sengaja mengelak fokus kepada persoalan isu sebenar untuk melindungi kelemahan – kelemahan mereka dari segi pentadbiran, hubungan antara parti gabungan dan kepimpinan,” katanya kepada Sinar Harian, semalam. 

Beliau berkata, tindakan melemparkan tuduhan kepada BN dilakukan sebagai survivor politik mereka bagi menjamin kekuatan parti dan mempengaruhi minda rakyat untuk terus memberi sokongan kepada mereka. 

“Tindakan seumpama ‘menyapu keburukan ke bawah tikar ini’ dengan melemparkan tuduhan kepada BN sebenarnya dapat dihidu oleh rakyat di mana jika ada isu yang membabitkan pemimpinnya, PR akan memberi kenyataan yang klise, berulang- ulang dan bukan isu sebenar yang hendak diketahui umum. 

“Inilah kaedah kepintaran untuk memutarbelitkan isu sebenar dan mematahkan hujah parti lawan dengan melindungi mereka daripada menjawab persoalan sebenar yang mungkin akan ‘memakan diri’ mereka,” katanya. 

Mengambil contoh isu kontroversi doa ke atas Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng dalam dibaca dalam khutbah Jumaat, Zainal berkata, PR akan selamanya menggunakan pendekatan memutarbelitkan dan mengalihkan isu sebenar bagi menjamin kekuatan parti dan langkah berjaga- jaga agar tidak terjerumus percanggahan pendapat antara parti yang diwakili. 

“Hal demikian tidak dilakukan oleh UMNO, UMNO kebiasaannya akan fokus kepada isu sebenar walaupun berkaitan dengan parti dan pemimpinnya. 

“Oleh itu, selama-lamanya kita akan melihat PR menyerang parti pemerintah, membangkitkan isu lain dari isu yang hangat yang dihadapi mereka dan semestinya yang menjadi mangsa adalah BN,” katanya.

No comments:

Post a Comment