Saturday, September 18, 2010

Kuan Yew jangan timbulkan isu sensitif tentang Malaysia


17/09/2010 9:06pm

KUALA LUMPUR 17 Sept. - Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi hari ini meminta Menteri Mentor Singapura, Lee Kuan Yew supaya tidak menimbulkan sebarang isu sensitif yang boleh menggugat kestabilan dan keharmonian masyarakat di negara ini.
"Sebagai Negarawan Asia yang dihormati beliau tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan sebegitu kerana ia boleh menyakitkan hati jiran.
"Contoh (situasi) apabila kita ketuk frame gambar di dinding, jiran di sebelah pun boleh dengar. Oleh itu janganlah bangkitkan isu-isu sensitif,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan mesyuarat agung Kelab Veteran Komando Malaysia di sini hari ini.
Ahmad Zahid yang juga Menteri Pertahanan berkata, sebagai jiran, Kuan Yew tidak sepatutnya mempertikaikan kepimpinan negara ini dengan membangkitkan isu-isu sensitif dan berbaur perkauman.
Kuan Yew dilaporkan dalam akhbar The New York Times pada 1 Sept lepas mengkritik sistem diamalkan di negara ini dengan menuduh Malaysia tidak berlaku adil dan menyisihkan kaum lain.
Turut membidas kenyataan Lee adalah bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dalam blognya, chedet.co.cc yang melihat kenyataan itu tidak berasas, sebaliknya penyisihan kaum di republik itu adalah lebih teruk dan lebih hebat. - Bernama

No comments:

Post a Comment