Thursday, May 5, 2011

Pyongyang tahan 200,000 orang



LONDON 4 Mei - Korea Utara didakwa memenjarakan kira-kira 200,000 tahanan di dalam sebuah kem penjara politik besar di mana banduan dipaksa melakukan kerja-kerja berat, dilayan seperti hamba dan sering diseksa.
Dakwaan tersebut dikemukakan kumpulan hak Amnesty International semalam, yang baru-baru ini turut mengeluarkan imej empat daripada enam kem tersebut yang terletak di kawasan hutan di wilayah Pyongan Selatan, Hamkyung Selatan dan Hamkyung Utara.
Jelas kumpulan tersebut, perbandingan antara imej satelit pada 2001 dan sejak ia beroperasi pada 1950-an, menunjukkan kem tersebut semakin luas.
Amnesty International berkata, keterangan yang diperolehi daripada bekas tahanan yang dipenjarakan di kem Yodok itu serta pengawal keselamatan mendedahkan, tahanan menerima layanan buruk dan tinggal dalam keadaan menakutkan.
Bekas tahanan kem Yodok mendakwa, mereka dipaksa bekerja seperti hamba, sering diseksa serta menerima layanan buruk dan tidak berperikemanusiaan.
Jelasnya, semua tahanan di Yodok juga pernah menyaksikan hukuman bunuh secara terbuka dijalankan.
Kumpulan itu berkata, tahanan juga sering menghadapi kekurangan makanan sehingga terpaksa makan tikus atau sisa makanan haiwan seperti tongkol jagung.
Sehubungan itu, Amnesty International meminta Korea Utara menutup semua kem tahanan politik dan membebaskan tahanan. - Reuters

No comments:

Post a Comment