Monday, July 9, 2012

Bankir Muslim Terjebak Antara Keyakinan Islam dan Wall Street


Membuat penemuan dengan berjaya masuk ke pusat kewangan Amerika Wall Street, sebahagian umat Islam terjebak dalam amalan-amalan yang bertentangan dengan ajaran agama mereka.

"Wall Street pada dasarnya buta terhadap agama," kata Rushdi Siddiqui, ketua global kewangan Islam di Thomson Reuters, pada hari Ahad semalam (15/4).

"Ada banyak keprihatinan berkaitan aliran wang, aset pengurusan dan transaksi kewangan."

Rushdi adalah salah satu dari banyak umat Islam yang menduduki jawatan eksekutif di bank-bank yang ada di Wall Street, yang menghadapi banyak rintangan untuk mematuhi ajaran agamanya.

Misalnya, Wall Street tidak menyediakan bilik khusus untuk solat di tempat kerja bagi pekerja-pekerja Muslim.

Mereka juga harus berurusan dengan bunga (riba), yang dilarang dalam Islam.

"Kami mempunyai konsep yang disebut hukum keperluan," kata Rushdi.

"Anda pada satu peringkat, harus mematuhi undang-undang-undang-undang tempatan di mana anda kebetulan berada, entah itu undang-undang formal atau undang-undang tidak bertulis."

Aisha Jakaku, penjagaan kesihatan bekas penganalisis di Goldman Sachs dan perunding kewangan lepas, juga menghadapi kesulitan dalam mematuhi ajaran agamanya.

Jukaku, yang telah bertudung sejak berusia 11 tahun, mengelakkan kenalan fizikal dengan lelaki yang bukan mahramnya.

Dia membuat pengecualian untuk berjabat tangan dengan orang yang bukan mahramnya dalam persekitaran perniagaan yang sebenarnya canggung ia lakukan.

"Ini bukan sesuatu yang saya ingin lakukan," katanya, berkaitan berjabat tangan dengan lelaki yang bukan mahram.

"Tapi itu cara Amerika umum untuk melakukan perniagaan."

Sedangkan bagi Ali Akbar, seorang pengarah managing RBC Capital Markets kelahiran Pakistan, hampir sukar untuk melakukan solat lima waktu secara tepat pada masanya.

"Anda tidak boleh bangkit di tengah kesepakatan dan mengatakan, 'saya harus pergi menghabiskan masa dua jam di masjid," Akbar, 34 tahun, mengatakan.

Walaupun kesulitan, para banker Islam tersebut melihat agama mereka sebagai aset dalam kemajuan kerjaya mereka.

"Benar atau salah, jika anda keagamaan, anda dianggap mempunyai tahap yang wajar dalam integriti," kata Sohail Khan, seorang kepala yang menguruskan Securities StormHarbour dan peniaga di Citigroup.

Mempunyai pengeluaran perniagaan yang lebih sedikit dari rakannya, Khan menganggap gaya hidupnya aset dalam rundingan tawaran.

"Apabila anda hanya sosok pekerja di meja yang tidak mabuk, ini adalah senjata yang hebat," katanya.

"Menjadi seorang Muslim yang baik membantu anda menjadi seorang banker yang baik," tegasnya.

Dia, bagaimanapun, mengakui bahawa penyatuan keyakinan agamanya dan pekerjaannya di bidang kewangan telah menjadi kurang sempurna.

"Ketika saya membuat keputusan untuk mengejar kerjaya di Wall Street, ada hal-hal tertentu yang saya tahu saya akan mengalami kesulitan mendamaikan dengan keyakinan Islam saya," katanya.

"Saya melakukan penyelidikan, dan saya mendapatkan keselesaan bahawa Allah itu maha pemaaf."

Untuk mengurangkan cabaran ini, tiga pemuda Muslim membentuk organisasi, Muslim Urban Professionals , yang digelar "Muppies" pada tahun 2006 untuk membantu sesama para profesional muda Muslim merundingkan isu-isu yang muncul.

Para Muppies mengisi "keperluan luar biasa" yang ada di masyarakat, kata iftikar A. Ahmed, seorang rakan kongsi am di sebuah syarikat Pelaburan.

"Ini memberitahu mereka bahawa anda boleh mengikuti cara hidup Amerika sementara anda tidak menyangkal secara fakta bahawa anda juga seorang Muslim." (Fq / oi)

No comments:

Post a Comment