Hancur dirempuh 10 kenderaan
Anggota polis berhati-hati mengangkat mayat mangsa untuk dihantar ke Jabatan Forensik dan Bilik Mayat Hospital Melaka untuk bedah siasat.
ALOR GAJAH - Saya hanya mampu melihat mangsa yang sudah terbaring atas jalan dirempuh kenderaan lain.

Berbunyi derapan tulang mangsa hingga badannya hancur diseret kenderaan," kata seorang saksi terawal yang menyaksikan kemalangan ngeri di Kilometer 216.2 Lebuhraya Plus arah utara, awal pagi semalam.

Dalam kejadian kira-kira jam 6.40 pagi itu, mangsa, Mohammed Nizam Abdullah, 39, dari Kampung Padang, Bukit Lintang, Melaka dalam perjalanan ke tempat kerjanya di Selangor dirempuh sebuah kenderaan sebelum tercampak ke laluan tengah manakala motosikalnya jenis Yamaha RXZ tercampak ke laluan paling kanan.

Difahamkan dalam kejadian itu, sebuah Mercedez Benz yang gagal mengelak merempuh motosikal mangsa yang berada di laluan paling kanan dan terseret kira-kira 200 meter sebelum kereta dipandu seorang lelaki berusia lingkungan 50-an itu terbakar dan mangsa dirempuh lebih 10 kenderaan lain.
Saksi terawal yang tiba di tempat kejadian, Mohd Hafiz Mohd Karim, 27, berkata, dia bersama rakannya, Mohd Hamzi Isa, 26, berada di laluan tengah sempat mengelak mangsa yang terbaring di laluan berkenaan sebelum kereta dinaiki terbabas ke kiri jalan kemudian dilanggar pula oleh sebuah proton Waja.

Menurutnya, sebaik dia turun dari keretanya dia mendapati mangsa masih belum dirempuh sebelum mangsa diseret beberapa kenderaan lain termasuk kenderaan berat sehingga 30 meter daging mangsa terburai atas jalan.

"Sementara Mercedez Benz turut terbakar namun pemandunya sempat keluar menyelamatkan diri sebelum api marak.
"Disebabkan semua kenderaan dipandu laju saya tidak dapat mengawal laluan dan segera menghubungi talian kecemasan untuk mendapatkan bantuan," katanya.

Adik ipar mangsa, Kamariah Musa, 33, ketika dihubungi berkata, ketika kejadian abang iparnya itu dalam perjalanan ke tempat kerja di sebuah kilang di Selangor bertolak dari rumah selepas menghabiskan cuti selama dua hari bersama keluarga.

Menurutnya, mangsa meninggalkan seorang isteri, Rahimah Musa, 38, dan tiga cahaya mata, Nur Atikah Mohammed Nizam, 13, Abdul Hakim, 12, yang merupakan orang kurang upaya (OKU) dan Muhammad Firdaus baru berusia setahun enam bulan.

"Isteri mangsa enggan ditemu bual kerana begitu terkejut dan trauma selepas menerima berita berhubung kemalangan yang menimpa suaminya itu. "Arwah dikebumikan di tanah perkuburan Islam Felda Bukit Senggeh, Asahan, Jasin petang ini (semalam)," katanya.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Alor Gajah, Pegawai Bomba Kanan 2, Mohd Suhairi Sufian berkata, pihaknya menerima panggilan
kira-kira 6.45 pagi dan bergegas ke tempat kejadian bersama dua jentera serta dibantu sebuah lagi jentera dari Balai Bomba dan Penyelamat Ayer Keroh.

“Ketika tiba di tempat kejadian api marak membakar Mercedez Benz berkenaan dan bomba menggunakan semburan buih sabun ke atas keseluruhan kereta terbabit yang 100 peratus hangus terbakar serta mengambil masa kurang setengah jam untuk memadam keseluruhannya,” katanya, semalam.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Umar Ali Shaifuddin Shaharuddin berkata, mangsa disahkan meninggal dunia di tempat kejadian selepas mengalami kecederaan parah di badan akibat dilanggar beberapa kenderaan yang melalui lebuh raya berkenaan selepas terjatuh.

"Cebisan mayat mangsa yang bersepah di jalan raya dikumpulkan menjadi satu di dalam beg mayat dan dihantar ke Jabatan Forensik Bilik Mayat Hospital Melaka untuk bedah siasat sebelum dituntut ahli keluarga mangsa.

“Pengguna lebuh raya yang melihat kejadian diminta menghubungi Cawangan Polis Trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Alor Gajah menerusi talian 06-5563222 untuk membantu siasatan dan kes disiasat di bawah Seksyen 41 (1) Akta pengangkutan Jalan 1987,” katanya, semalam.