Monday, July 9, 2012

Hasil Banci, Jumlah Muslim di AS Meningkat Tajam Selama Satu Dekad


Muslim Amerika tumbuh dengan meningkat tajam selama dekad terakhir, mengalahkan jumlah Yahudi untuk pertama kalinya di sebahagian besar Midwest dan bahagian dari wilayah Selatan, sementara gereja-gereja arus utama semakin kehilangan pengikutnya, menurut sebuah bancian agama Amerika yang dikeluarkan Selasa kemarin (1/5) .

Jumlah penganut Muslim naik menjadi 2,6 juta pada tahun 2010 dari 1 juta pada tahun 2000, didorong oleh imigrasi dan penukaran, kata Dale Jones, seorang penyelidik yang bekerja pada kajian ini yang dilakukan oleh Persatuan Statistik dari Badan Keagamaan Amerika.

"Orang Kristian adalah kumpulan terbesar di setiap negeri, tetapi beberapa hal menarik yang kita dapati juga adalah pertumbuhan dari Mormon, yang melaporkan adanya peningkatan terbesar di 26 buah negara," kata Jones, yang mempresentasikan laporan itu ke sebuah persidangan di Chicago.

Jumlah Mormon, tumbuh sebanyak 45 peratus menjadi 6,1 juta pada tahun 2010, menurut bancian yang dilakukan.

Sekitar 55 peratus orang Amerika menghadiri ibadah dengan susunan yang cukup secara hitungan, menurut data. Sebagai perbandingan, kebanyakan kajian menganggarkan sekitar 85 peratus orang Amerika mengaku memiliki keyakinan agama, walaupun mereka mungkin tidak menghadiri ibadah.

Sekitar 158 juta orang Amerika diklasifikasikan sebagai "unclaimed" oleh agama tertentu dalam kajian itu.

Di antara agama-agama besar, bancian mencari jumlah umat Katolik, pengikut agama terbesar, turun 5 peratus menjadi 58,9 juta selama satu dekad.

"Umat Katolik mempunyai penurunan angka terbesar," termasuk kerugian besar di Maine di mana skandal seksual para imam terungkap, Jones mengatakan.

Di antara agama-agama terbesar lain di AS, penganut Southern Baptist Convention tetap stabil pada 19,9 juta dalam satu dekad ini, Gereja United Methodist kehilangan 4 peratus menjadi 9,9 juta pengikut, Gereja Lutheran Injili di Amerika kehilangan 18 peratus menjadi 4, 2 juta, dan Gereja Episcopal kehilangan 15 peratus dari pengikutnya untuk 1,95 juta.

Jemaah Protestan Injili terus tumbuh, walaupun secara perlahan, mempunyai sampai 50 juta pengikut. Sebahagian besar pertumbuhan, mengejutkan, terjadi di wilayah bandar dan sebahagian besar jemaah berkembang mempunyai kurang dari 100 ahli.

Jones berkata umat Buddha membuat keuntungan yang kuat di Amerika Rocky Mountain, di mana sejumlah kuil dan jemaah meningkat tajam. Jumlah penganut Buddha di Amerika Syarikat hampir 1 juta. (Fq / reu)

No comments:

Post a Comment