Monday, July 9, 2012

Muslim Korea Berjuang Atasi stereotaip negatif Media


Berusaha memaparkan hakikat iman mereka, sebuah komuniti Islam yang pelbagai di Korea Selatan sedang berjuang untuk mengatasi cabaran yang ditimbulkan oleh stereotaip-stereotaip media.

"Ada wajah Islam yang sebenarnya, tetapi tidak kelihatan di media," kata Shariq Saeed, warga Pakistan yang sudah sembilan tahun di Seoul, kepada Korea Times pada Jumaat lalu.

"Islam yang benar adalah apa yang kita lihat di sekitar kita di sini: sesama saudara berkongsi dalam damai."

Setiap hari Jumaat petang, Saeed adalah salah satu jamaah yang menjawab panggilan azan untuk solat yang keluar dari Masjid Pusat Seoul.

Masjid Pusat Seoul merupakan masjid terbesar di Korea dan dibina pada tahun 1974 dengan sokongan dari Arab Saudi.

Populasi Muslim Seoul menggambarkan kepelbagaian Islam.

Komuniti muslim terbentuk di sekitar Masjid Pusat Seoul terdiri dari jamaah dari Timur Tengah, Asia Selatan dan Tenggara, dan Afrika.

Meskipun hidup damai selama bertahun-tahun di Korea, komuniti Muslim mengeluhkan stereotaip yang mereka hadapi dalam penggambaran media berkaitan iman mereka, yang mempengaruhi cara mereka yang boleh dirasakan dalam masyarakat.

"Media menunjukkan Islam sebagai orang miskin yang berkelahi satu sama lain, tapi itu bukan fakta kebenaran," kata Mohd Fakrul, mahasiswa pertukaran asal Malaysia.

"Kadang-kadang ketika saya memberitahu orang-orang saya seorang Muslim mereka agak curiga."

Di masjid, Fakrul mengatakan komuniti Muslim pelbagai mencerminkan sifat sejati Islam.

Mencari platform unik untuk mengamalkan iman mereka dalam komuniti yang pelbagai di Seoul, banyak cabaran yang masih dihadapi kaum Muslimini di negara ini.

"Di Malaysia kami mempunyai banyak masjid, tapi di Seoul hanya ada satu masjid," kata Mohd Fakrul, mahasiswa pertukaran dari Malaysia.

"Jika kita perlu solat zuhur, sangat sukar untuk mencari tempat yang tepat."

Jeon Seung-joon, seorang Muslim Korea yang mencari Islam di Ireland, mengatakan bahawa makanan halal juga menjadi cabaran lain bagi agama minoriti.

"Makanan sangat sukar, kerana saya suka daging tapi hanya boleh makan produk yang halal."

Namun, umat Islam lain mencari kesempatan besar untuk bergerak lebih dalam keimanan mereka dan berkongsi dengan orang Korea, yang umumnya terbiasa dengan Islam.

"Di sini saya merasa lebih bertanggungjawab untuk memenuhi kewajipan saya sebagai seorang Muslim dan jika saya bertemu orang saya dapat berkongsi maklumat tentang Islam dengan mereka," kata Ammar, yang juga dari Malaysia.

Menurut Korea Muslim Federation (KMF), yang ditubuhkan pada 1967, ada sekitar 120.000 sampai 130.000 Muslim yang tinggal di Korea Selatan, baik pribumi dan orang asing.

Majoriti penduduk terdiri dari pekerja asing asal Pakistan dan Bangladesh.

Jumlah Muslim asli Korea dianggarkan mencapai sekitar 45.000 orang. (Fq / oi)

No comments:

Post a Comment