Monday, July 9, 2012

Tolak Penumpang yang Bawa Minuman Alkohol, Sopir Teksi Muslim Dipecat


Seorang pemandu teksi Muslim di Inggeris dipecat dari pekerjaannya setelah ia mengusir sebuah keluarga dari taksinya kerana mereka membawa sebotol wain. Pemandu itu telah dipecat disebabkan ia mengusir sebuah keluarga yang membawa botol wain yang dbelum dibuka, yang katanya, "Minuman tersebut melanggar ajaran agamanya."

Insiden bermula apabila Adrian Cartwright, 46 tahun, menyewa teksi untuk membawa keluarganya keluar untuk makan malam di sebuah restoran India dekat Oldham, Greater Manchester.

Tapi sebelum mereka boleh melakukan perjalanan selama lima minit, pemandu, berumur 20-an, melihat botol wain putih di bawa oleh Cartwright dan akan menolak untuk membawa mereka pergi, Daily Mail melaporkan. Keluarga itu akhirnya keluar dari teksi dan pemandu teksi tersebut akan pergi.

"Kami semua masuk ke dalam kereta dan pemandu berkata:" Apakah itu alkohol? Ketika saya berkata 'ya' jawabnya: "Saya minta maaf tapi saya tidak boleh membiarkannya ada di teksi saya, itu melanggar ajaran agama saya," tulis Cartwright di laman Facebooknya.

"Saya tahu bahawa tidak layak untuk berdebat sehingga kami keluar dari taksinya," tambah Cartwright.

Dia juga mengeluh kepada pengurus Teksi, yang mempunyai kira-kira 70 pemandu Muslim, dan dalam masa setengah jam pemandu teksi muslim tersebut dipecat dari pekerjaannya.

Syarikat teksi telah meminta maaf kepada Cartwright dan keluarganya dan menjelaskan mengapa pemandu teksi harus dipecat. Identiti pemandu itu sampai sekarang tidak didedahkan. (Fq / pti)

No comments:

Post a Comment