Saturday, September 15, 2012

Morocco memutuskan hubungan diplomatik dengan Iran

RABAT 7 Mac – Morocco memutuskan hubungan diplomatik dengan Iran setelah menuduh Teheran cuba menyebarkan fahaman Syiah di negara Arab Sunah ini.

Hubungan antara kedua-dua negara tegang baru-baru ini, berikutan kenyataan Iran yang mempertikaikan kedaulatan Bahrain, sebuah Negara Arab pimpinan Sunnah, sehingga mencetuskan bantahan di seluruh dunia Arab, menurut Kementerian Luar Maghribi malam tadi.

Kementerian itu menuduh Kedutaan Iran di sini cuba “mengubah asas-asas agama di negara ini serta mengancam perpaduan agama di Morocco.”

Rabat menyifatkan tindakan Iran itu sebagai campur tangan tidak wajar dalam urusan negara ini. Media Morocco kerap menuduh Kedutaan Iran di sini cuba menyebarkan fahaman Syiah sejak beberapa tahun lalu – AP

Sumber: Mingguan Malaysia, 8 Mac 2009

Sumber: http://english.aljazeera.net/news/africa/2009/03/2009370303221419.html

Syiah akan sentiasa akan diperangi dan dibenci oleh pemerintah sepertimana yang dinyatakan oleh Saidina Hussein r.a dlm doanya terhadap syiah :“Ya Allah kalaulah Engkau mengekalkan mereka hingga suatu ketika, maka pecah belah kan mereka, jadikan mereka berbagai puak yang berlainan dan jangan jadikan penguasa berasa senang dengan mereka. Sesungguhnya mereka telah menyeru kami supaya membantu kami kemudian memusuhi dan membunuh kami.”(Irsyad al-mufid :241)

*Semoga jejak langkah ini akan diteruskan oleh negara Islam yang lainnya.
 

No comments:

Post a Comment