Wednesday, April 3, 2013

Pertempuran sengit meletus di Timbuktu


Timbuktu - Mujahidin Al-Qaeda Islamic Maghreb (AQIM) menyerang bandar di utara Mali pada Sabtu (30/3/2013) malam dan terus terlibat pertempuran hingga Ahad (31/3), ujar Kapten Samba Coulibaly, jurucakap tentera mali di Timbuktu seperti dilansir Al Jazeera.

Menurut tuntutan tentera boneka Mali, satu orang tentera terbunuh dalam serangan itu. Mujahidin AQIM belum mengeluarkan kenyataan rasmi berkaitan serangan besar ini.

Al Jazeera melaporkan, serangan bermula pada Sabtu malam ketika bom meletup di sebuah pos pemeriksaan tentera Mali di pintu masuk barat menuju Timbuktu.

"Jihad berjalan kaki dan tewas di tempat, tapi bom nya hanya melukai satu di antara kami," tuntutan Coulilaby.

"Jihad yang lain menyelinap ke kem-kem tentera dan bandar Timbuktu. Ada penembakansaat itu, "ujar seorang perajurit lain yang tidak mahu disebutkan namanya.

Tentera penjajah Perancis bergabung dengan tentera boneka Mali pada Ahad (31/30 untuk menghadapi Mujahidin, ujar penduduk tempatan.

Ini adalah serangan besar pertama di bandar Timbuktu sejak pasukan penjajah Perancis menceroboh utara Mali pada bulan Januari lalu.

Dalam insiden berasingan, sebuah kenderaan tentera Mali terkena serangan bom ranjau di bandar Assongo, menewaskan dua tentera.

Serangan tersebut berlaku ketika Presiden Perancis, Francois Hollande mengatakan pada televisyen Perancis bahawa pihaknya telah mencapai tujuan mereka di Mali.

No comments:

Post a Comment