Wednesday, April 3, 2013

Saudi secara rasmi meletakkan dirinya melawan Mujahidin Syria


RIYADH - Surat khabar yang berasaskan di London, yang dimiliki oleh keluarga kerajaan Saudi, Al-Sharq al-Awsat melaporkan bahawa rejim yang berkuasa di Riyadh telah berjanji akan menangkap setiap Muslim dari Arab yang berperang di Syria dan merancang untuk kembali ke rumah di masa depan, lapor Kavkaz Center.

Dalam pertemuan dengan wartawan, Mejar Jeneral Mansour al-Turki berkata penyertaan setiap Muslim dalam perang di Syria adalah "melawan undang-undang Saudi".

Al-Turki mengatakan pada kerajaan Saudi akan menindak Muslim yang merancang untuk melancong ke Syria untuk bergabung dengan Mujahidin di sana.

"Kami tahu bahawa di Syria ada warga Saudi, namun kami tidak mempunyai maklumat cukup tentang jumlah mereka. Setelah mereka kembali, mereka akan ditangkap dan disoal siasat. Kami belum lupa bahawa banyak warga Saudi di antara mereka yang dicari, tidak masalah apakah mereka disenaraikan sebagai anggota Al-Qaeda atau kumpulan lain yang belum pernah kami sebutkan, "ujarnya.

"Oleh kerana itu, persoalannya tetap terbuka bagi kami, kami tidak mempunyai data khusus tentang jumlah mereka atau maklumat yang cukup tentang mereka. Agen yang ada di Arab Saudi akan berhadapan dengan mereka, "ancamnya.

Sebelumnya, seorang pegawai senior Saudi menyarankan Barat untuk meningkatkan keberkesanan pejuang pejuang Syria pro-demokrasi, sehingga Mujahidin "tidak mempunyai tempat" di Syria.

Raja Saudi telah menekankan bahawa senjata yang berasal dari Saudi hanya akan sampai ke tangan "pemberontak moderat" bukan untuk "ekstrimis" (Mujahidin-red).

Pangeran Turki al-Faisal, seorang mantan kepala mata-mata Saudi dan saudara dari menteri luar negeri Saudi mengatakan bahawa senjata harus disalurkan kepada "orang-orang baik" di antara kumpulan pembangkang yang membantu pejuang sekular untuk mendapatkan kredibiliti di tengah rakyat.

No comments:

Post a Comment