KUALA LUMPUR - Saman fitnah RM10 juta yang difailkan bekas Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat terhadap bekas Ketua Polis Negara Tan Sri Abdul Rahim Mohd Noor dan enam yang lain, selesai hari ini apabila kedua-dua pihak bersetuju untuk menyelesaikannya di luar mahkamah.
  
Peguam Choo Shi Jin, yang mewakili Abdul Rahim memberitahu pemberita bahawa kedua-dua pihak mencapai persetujuan itu di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman Mahkamah Tinggi Lee Heng Cheong.
  
Choo berkata plaintif dan defenden bersetuju dengan penyelesaian itu tanpa melibatkan sebarang liabiliti.
  
Bagaimanapun, kata beliau, syarat penyelesaian tidak dapat diumumkan.
  
"Susulan itu, Nik Abdul Aziz menarik balik saman berkenaan," katanya.
  
Pada 31 Mei tahun lepas, Nik Abdul Aziz memfailkan saman itu dengan menamakan Abdul Rahim, tiga pemberita akkhbar New Straits Times (NST)-- Rahmah Ghazali, Lim Poh Lean and Nik Imran Abdullah - Pengarang Urusan Kumpulan News Straits Times Press (M) Bhd (NSTP) Datuk Abdul Jalil Hamid, Pengarang Kumpulan NST Datuk Syed Nadzri Syed Harun dan NSTP sebagai defendan.
  
Dalam penyata tuntutannya, Nik Abdul Aziz berkata defendan secara bersama bertanggungjawab menulis dan menyebabkan penerbitan satu artikel berunsur fitnah pada muka surat 6 akhbar itu pada 8 Mei tahun lepas. - Bernama