Tuesday, August 19, 2014

Pakistan tahan 147 di Punjab berikutan bantahan di Islamabad

SELASA, 19 OGOS 2014 @ 4:10 PM
Ulama terkenal, Tahirul Qadri menyatakan sesuatu kepada penyokongnya pada hari keempat bantahan terhadap kerajaan di Islamabad.
 
Bekas pemain kriket, Imran Khan turut menyampaikan ucapan pada perhimpunan di Islamabad semalam.- Foto AP
MULTAN, Pakistan: Polis menahan kira-kira 150 penyokong dua kumpulan penunjuk perasaan pada hari kelima bantahan itu hari ini bagi menghalang mereka daripada terus mara ke ibu negara, Islamabad.

Pemimpin pembangkang, Imran Khan dan ulama terkenal, Tahir ul-Qadri mengetuai puluhan ribu penyokong mereka di Punjab hingga ke Islamabad dalam cubaan menjatuhkan Perdana Menteri, Nawaz Sharif yang dituduh melakukan penipuan dalam pilihan raya dan mengamalkan rasuah.

Inspektor Rana Hussain berkata polis di Punjab menahan 147 penyokong Khan dan Qadri malam tadi bagi menghalang mereka daripada menyertai bantahan di Islamabad.

Khan, bekas bintang kriket antarabangsa, semalam berkata beliau akan mengetuai penunjuk perasaan ke 'Zon Merah', kawasan di mana terletaknya kedutaan Barat dan pejabat utama kerajaan, hari ini.

Kerajaan sebelum ini menegaskan penunjuk perasaan tidak dibenarkan masuk ke kawasan berkenaan. Ia dikawal oleh polis dan tentera suka rela, yang menutupnya dengan kontena kapal dan kawat berduri.

Khan juga sebelum ini berkata partinya, yang ketiga terbesar di Pakistan, akan meletakkan jawatan daripada semua 34 kerusi di Parlimen dan semua wilayah yang dikuasainya. - AP

No comments:

Post a Comment