Thursday, October 23, 2014

Saya Tidak Akan Jadi MB Kedekut - Azmin


Diterbitkan: Khamis, 23 Oktober 2014 8:54 AM
Mohamed Azmin Ali.

SHAH ALAM: Menteri Besar Selangor Azmin Ali berkata, beliau tidak berhasrat untuk menjadi 'MB Kedekut'

Menerajui negeri yang mempunyai rizab bernilai RM3 bilion, beliau berhasrat membelanjakannya untuk penyelenggaraan infrasturktur dan kebersihan di negeri itu.
"Saya tidak akan menjadi menteri besar yang kedekut. Ini bukan wang saya, ia milik rakyat. Saya boleh kedekut dengan wang saya sendiri tapi ini wang mereka dan saya akan membelanjakan ia dengan baik," katanya.
Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum ini dikritik oleh wakil rakyat dari Pakatan Rakyat kerana pendekatan berjimat-cermat dalam membelanjakan dana negeri.

Azmin berkata rakyat Selangor boleh mengharapkan perkhidmatan asas yang lebih baik, jalan raya yang rata, keadaan persekitaran yang bersih dan lebih banyak aktiviti ekonomi.

Beliau berkata, cabaran yang perlu dihadapinya adalah memastikan dana kerajaan dibelanjakan dengan sebaik mungkin untuk dikembalikan kepada rakyat.

"Ia tidak mudah. Saya tidak mahu melihat perbelanjaan melampau dan akan memberikan alasan yang kukuh mengapa kita perlu berbelanja," katanya.

Beliau berkata Selangor menerima peruntukan sebanyak RM500 juta setiap tahun daripada kerajaan Persekutuan untuk mengekalkan infrastrukur jalan raya dan kemudahan lain.

Namun, dalam pentadbiran terdahulu hanya 50% daripadanya disalurkan kepada pihak berkuasa tempatan dengan bakinya dimasukkan ke dalam rizab negeri.

"Saya tidak fikir ia betul. Bermula tahun depan, setiap satu sen dari kerajaan Persekutuan perlu disalurkan kepada pihak berkuasa tempatan untuk mengekalkan kawasan mereka," katanya.

No comments:

Post a Comment