Friday, August 13, 2010

Kubah reput

BOTA: Menunggu masa untuk roboh. Begitu keadaan kubah Masjid Fadzullah Telok Kepayang, Bota Kiri, di sini yang sudah reput dan menunggu masa untuk roboh menyebabkan kariah masjid berkenaan bimbang.
Ketua Kampung Teluk Kepayang, Meor Ismail Kamaruddin, 44, berkata masjid berkenaan sudah berusia 66 tahun dan memerlukan bangunan baru memandangkan strukturnya yang sudah reput.
“Usia masjid ini sudah terlalu lama dan memerlukan masjid baru bagi keselamatan jemaah dan kubah seberat 30 tan itu hanya menanti masa untuk roboh dan kami khuatir jika menimpa jemaah ketika menunaikan solat.

“Selain strukturnya yang reput, bumbung masjid turut mengalami kebocoran hingga lantai masjid dipenuhi air apabila hujan,” katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini.

Katanya, pihaknya khuatir kubah itu akan runtuh pada bila-bila masa dan membahayakan jemaah yang sedang menunaikan solat.

Pengerusi masjid berkenaan, Saruji Shaari, 61, berkata memang ada rancangan untuk membina masjid baru di tanah wakaf di sebelah masjid berkenaan.

“Penduduk juga sudah semakin ramai dan masjid ini memerlukan pembinaan baru memandangkan strukturnya yang sudah tidak kuat,” katanya.

No comments:

Post a Comment