Thursday, July 21, 2011

Murdoch diserang



LONDON - Usahawan media Amerika Syarikat, Rupert Murdoch diserang menggunakan krim pencukur semasa memberi keterangan kepada Parlimen Britain, kelmarin.

Murdoch, 80, diserang Jonathan May-Bowles semasa sedang menjawab pertanyaan Jawatankuasa Budaya, Media dan Sukan Parlimen Britain.

Isteri Murdoch, Wendi Deng dan anak lelaki beliau, James segera bangun menahan May-Bowles daripada membaling pinggan berisi krim pencukur itu ke muka Murdoch.

Kejadian itu adalah satu daripada pelbagai insiden mengejutkan sepanjang pendedahan skandal penggodaman telefon selebriti, ahli politik dan mangsa bunuh oleh wartawan akhbar News of the World :dimiliki Murdoch.

Murdoch sebelum itu memohon maaf atas skandal tersebut tetapi bertegas tidak akan meletak jawatan sebagai ketua pegawai eksekutif News Corp, syarikat miliknya yang menerbitkan tabloid itu.

Selain itu, Parlimen Britain turut memanggil Perdana Menteri David Cameron, semalam bagi menyoal keputusannya melantik bekas pengarang :News of the World yang terlibat dalam skandal itu sebagai pembantu beliau.

Sementara itu, Murdoch yang mengawal dua pertiga media di Australia akan turut disoal Canberra berhubung skandal tersebut.
SH

No comments:

Post a Comment