Sunday, August 28, 2011

2.3j pengundi Singapura pilih Presiden




Calon Presiden Singapura, Tan Cheng Bock bersama isterinya, Cecelia tiba di stesen pengundian di Pusat Bahasa Kementerian Pelajaran di Ghim Moh, semalam. - REUTERS


SINGAPURA 27 Ogos - Kira-kira 2.3 juta rakyat Singapura keluar mengundi hari ini pada Pilihan Raya Presiden pertama Singapura dalam tempoh 18 tahun bagi menggantikan S. R. Nathan yang menamatkan penggal perkhidmatannya pada 31 Ogos ini.
Sebanyak 781 pusat pengundian dibuka seawal pukul 8 pagi dan ditutup pada pukul 8 malam waktu tempatan. Keputusan pilihan raya dijangka diketahui beberapa jam kemudian.
Pilihan raya Presiden kali ini menyaksikan pertandingan empat penjuru iaitu bekas Timbalan Perdana Menteri, Dr Tony Tan Keng Yam; bekas Ahli Parlimen, Dr Tan Cheng Bok; bekas ketua Kongres Kesatuan Sekerja Kebangsaan (NTUC), Tan Kin Lian; dan bekas pegawai kanan kerajaan Tan Jee Say.
Pertembungan empat 'Tan' itu juga mencatat sejarah di republik ini kerana ia melibatkan calon Presiden teramai dalam sejarah Pilihan Raya Presiden Singapura.
Jee Say dan isterinya membuang undi di Sekolah St. Stephens kira-kira pukul 9 pagi, sementara Cheng Bock bersama isterinya pula mengundi di Pusat Bahasa Kementerian Pelajaran di Ghim Moh sekitar 9.30 pagi ini.
Kin Lian bersama isteri tiba di Sekolah Menengah Pei Hwa pada pukul 10.20 pagi untuk mengundi, manakala Dr. Tony Tan serta isteri menunaikan tanggungjawab mengundi di Sekolah Menengah Perempuan Nanyang pada pukul 10.45 pagi.
Ini merupakan Pilihan Raya Presiden pertama sejak tahun 1993, ketika Ong Teng Cheong memenangi jawatan tersebut. - Agensi

No comments:

Post a Comment