Sunday, August 28, 2011

Saya tidak ingat: Mat Sabu

SHAH ALAM – Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu tidak mengingati isi ceramahnya berkaitan dakwaan pengganas dalam Kompeni Pasukan Ke-4 Parti Komunis Malaya (PKM) yang menyerang Balai Polis Bukit Kepong pada 23 Februari 1950 lalu adalah wira negara.

“Saya tidak ingat (apa yang diperkatakan) sebab ceramah itu berlangsung minggu lepas (21 0gos).

“Saya tidak mahu komen mengenai apa yang dilaporkan oleh akhbar arus perdana itu,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Mohamad, yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu, dalam ceramahnya di Tasek Gelugor Pulau Pinang, didakwa berkata, PKM yang menyerang dan membunuh anggota keselamatan dalam tragedi berdarah tersebut sepatutnya diangkat sebagai wira, bukannya 25 anggota polis dan keluarga yang mempertahankan diri semasa serangan di balai polis itu.

“Dekat nak merdeka nanti, siarlah cerita mengenai Bukit Kepong. Bukit Kepong ini, polis yang mati itu polis British.

“Hat (yang) serang Bukit Kepong itulah pejuang kemerdekaan yang sebenar. Yang serang Bukit Kepong itu Mat Indra (Muhammad Indera). Dia Melayu, tapi semua sejarah itu ditutup,” katanya seperti yang dilaporkan akhbar arus perdana itu semalam.

Mat Sabu juga didakwa berkata, bekas Presiden Umno, Tunku Abdul Rahman dan Datuk Onn Jaafar, tidak layak dianggap sebagai pejuang kemerdekaan kerana tokoh negara itu adalah pegawai British.

Beliau juga dikatakan berikrar untuk mengubah sejarah kemerdekaan negara sekiranya pembangkang berjaya menawan Putrajaya kerana sejarah yang tertulis hari ini tidak benar dan hanya memihak kepada Umno.
-SH

No comments:

Post a Comment