Saturday, August 11, 2012

Britain mewujudkan hubungan rasmi buat kali pertama dengan Free Tentera Syria




Britain mewujudkan hubungan rasmi buat kali pertama dengan Free Tentera Syria dan lebih daripada tiga kali ganda kemanusiaan dan lain-lain bantuan tidak membawa maut kepada pembangkang dan kumpulan hak asasi manusia.

Kerajaan telah berhujah bahawa penduduk Syria tidak dapat menunggu tempoh untuk penyelesaian diplomatik kepada konflik. 5m £ bantuan akan pergi ke penerima di dalam Syria dan bukannya kumpulan buangan bahawa UK telah dibiayai sehingga kini.

Bahawa peralihan penekanan, ditambah pula dengan penghantaran minggu ini Jon Wilks, utusan khas di UK kepada pembangkang Syria, ke Istanbul untuk membuat kenalan langsung dengan FSA wakil mencerminkan kehilangan kesabaran dengan diterajui diaspora Syria Majlis Kebangsaan (SNC). Ia adalah kumpulan payung pelbagai bahawa ibukota barat yang diharapkan akan menjadi suara yang kuat dan bersatu pembangkang popular kepada rejim Bashar al-Assad.

Percubaan yang paling terkini pada kumpulan menyatukan ditaja oleh Liga Arab di Kaherah bulan lepas, dibubarkan menjadi kacau-bilau seperti pergaduhan meletus dan satu kumpulan Kurd berjalan keluar. Anti-kerajaan yang sama berbeza militia yang berperang di bawah panji-panji FSA juga enggan menerima arahan politik dari SNC.

"Pada mulanya, semua usaha kami ditumpukan kepada terlibat dengan orang-orang yang kita boleh melibatkan diri dengan cepat, dan yang bermakna diaspora," kata seorang pegawai. "Tetapi kita tahu ia akan menjadi penting untuk melibatkan diri dengan pembangkang tempatan. Apabila kita sampai ke akhir hari ini, kita tahu ia bukan sahaja akan menjadi persidangan SNC di sekeliling meja. Ia akan orang yang melakukan legwork pada tanah. "

Mengumumkan inisiatif itu, setiausaha asing, William Hague berkata: "Memandangkan peranan bahawa Tentera Syria Bebas yang sedang bermain dalam hal ehwal di Syria, ia adalah penting untuk berada di dalam perbincangan dengan mereka, perbincangan politik tentang cara ke hadapan dan tentang cara dalam yang mereka bekerja dengan kumpulan pembangkang yang lain ... Jadi ia adalah perbincangan tentang mereka pelbagai perkara berbanding nasihat tentera atau taktik yang kita sedang berbincang dengan Tentera Syria Bebas. "

Menunjuk kepada kebuntuan di majlis keselamatan PBB, The Hague berkata: "Orang-orang Syria tidak boleh menunggu selama-lamanya ... rakyat Syria memerlukan bantuan segera, dan hari ini kita amat suatu peningkatan apa yang kita akan lakukan untuk menyokong mereka." Bantuan baru akan pergi ke NGO dan kumpulan hak asasi manusia pemantauan. Ia akan berada dalam bentuk kelengkapan komunikasi "yang digunakan untuk memberi amaran kepada orang awam menyerang rejim yang akan berlaku", latihan merakamkan kezaliman dan menegakkan hak asasi manusia. Hague berkata UK tidak mempunyai niat untuk menghantar senjata kepada FSA, berkata: "Ia akan menjadi sukar untuk menjamin bagaimana [mereka] akan digunakan.

"Terdapat laporan kekejaman di sebelah pembangkang di Syria, yang kami mengutuk sama seperti kita mengutuk kekejaman, banyak kezaliman yang dilakukan oleh rejim."

Seorang pegawai British berkata bahawa salah satu Wilks mesej utama telah diambil untuk FSA wakil di Istanbul adalah untuk menggesa mereka untuk memberi tumpuan kepada kewajipan hak asasi manusia mereka. "Adalah penting untuk menghantar mesej kepada lengan politik FSA untuk mengatakan anda mempunyai tanggungjawab Kami berkata:. Berhati-hati, anda sedang menonton sangat berhati-hati"

Pegawai British berkata wakil-wakil FSA akan bercakap dengan mereka telah dengan teliti disemak untuk memastikan terdapat tiada siapa dengan "darah di tangan mereka". Ada yang mungkin mempunyai latar belakang tentera tetapi tiada yang akan terlibat dalam pertempuran tersebut.

Julien Barnes-Dacey, seorang pakar Syria pada Majlis Eropah Hubungan Luar, berkata: "British melabur sangat besar dalam SNC untuk masa yang lama dan mereka memberi mereka peluang selepas peluang untuk mendapatkan perbuatan mereka bersama-sama.

"Tetapi mereka tidak relevan untuk masa yang lama, dan pihak British telah diberikan kepada mereka. Itu merupakan satu anjakan yang jelas beberapa bulan yang lalu."

Walau bagaimanapun, Barnes-Dacey ragu-ragu mengenai sama ada Wilks akan mampu untuk mencari sesiapa sahaja di Istanbul yang boleh dengan tepat digambarkan sebagai lengan politik FSA.

"Itu adalah angan angan," katanya. "Tidak ada perkara yang seperti FSA dalam apa jua bentuk organisasi, hanya kumpulan yang berlainan atas alasan bahawa identiti diri mereka sebagai FSA."

No comments:

Post a Comment