Saturday, August 11, 2012

Inggeris beri bantuan tentang pemberontak Syria, AS perkuat




Damaskus - Inggeris akan beri bantuan tentang pembangkang Syria bernilai £ 5 juta ($ 7,82 juta) untuk membeli peralatan komunikasi dan persediaan perubatan yang akan digunakan ketika mereka memerangi Presiden diktator, Bashar al Assad.

Menteri Luar Negeri Inggeris, William Hague, akan mengumumkan bantuan bersama dalam rangka peningkatan hubungan dengan pembangkang, terutama Angkatan Darat Bebaskan Syria, tapi Inggeris menegaskan tetap tidak akan membekalkan senjata.

Seorang juru bicara Kementerian Luar Negeri mengatakan kepada AFP bahawa Haag akan mengumumkan tambahan £ 5 juta pada sidang akhbar Jumaat malam (10/8/2012).

Haag mengatakan dalam sebuah artikel di surat khabar The Times bahawa Inggeris telah meningkatkan bantuan non-mematikan kerana "rakyat Syria sudah tak boleh lagi menanti roda diplomasi berputar pada gilirannya".

"Minggu ini, atas arahan saya, duta besar tahap wakil saya untuk pembangkang Syria telah menghubungi dan memenuhi sejumlah keadaan politik dari Tentera Bebaskan Syria," katanya.

Haag mengatakan kenalan Inggeris dengan gerakan pemberontak Syria bertujuan untuk membantu mereka bersatu melawan Assad.

"Ini bukan bererti keberpihakan dalam perang saudara. Risiko gangguan total dan kekosongan kuasa begitu besar sehingga kami harus membina hubungan saat ini dengan mereka yang mungkin memerintah Syria di masa depan," katanya.

Peralatan tambahan yang disediakan oleh Inggeris akan merangkumi kit paramedik, peralatan pemurnian air, dan generator elektrik mudah alih, banyak Haag.

Sementara itu Dubes AS untuk PBB, Susan Rice, berkata pertempuran di tanah Syria semakin meningkat dan sudah jelas momentum berubah memihak pada pembangkang.

"Pembelotan yang meningkat, tekanan ekonomi yang meningkat, isolasi politik rejim Assad," kata Rice dalam sebuah wawancara pada program Pagi Joe di MSNBC.

"Tujuannya adalah untuk mempercepatkan peralihan politik damai," tambah Rice. Ia pun mengatakan Amerika Syarikat "secara aktif mencari cara untuk menguatkan pembangkang, baik secara material dan kewangan. Secara realitinya serta politik dan yang sudah mula menunjukkan beberapa kemajuan di lapangan."

No comments:

Post a Comment