Saturday, August 11, 2012

Seorang Polis tempatan Afghan menyerang salibis Amerika di Helmand, 4 terbunuh dan 3 luka-luka




Helmand - Green-on-blue attacks kembali terjadi, di wilayah Helmand dilaporkan bahawa seorang polis tempatan Afghan melepaskan tembakan kepada para salibis Amerika Syarikat (AS) yang sedang berkumpul, berdasarkan laporan pegawai di daerah Sangin.

Insiden ini diindikasi dilakukan oleh kepala squad polis bernama Asadullah, ia melakukan penembakan di daerah Sarwan Kala pada hari Khamis (9/8/2012) petang terhadap 7 pengganas AS berpangkat tinggi (yang mempunyai tugas salah satunya melatih pasukan boneka Afghan) ketika mereka dijemput makan malam, namun acara makan malam mereka berubah menjadi 'event berdarah' akibat peluru Asadullah, 4 salibis tewas dan 3 lain mengalami luka parah.

Berdasarkan laporan Mujahidin Imarah Islam Afghanistan (IIA), hari Jumaat (10/8), setelah Asadullah berjaya melakukan aksinya, ia kemudian melarikan diri dari tempat kejadian dengan membawa senjata dan bergabung dengan Mujahidin.

Qari Yusuf Ahmadi, salah satu juru bicara IIA juga mengesahkan insiden tersebut dilakukan oleh Asadullah, ia mengatakan melalui telefon, "Pelaku penyerangan, Asadullah, telah melakukan kenalan dengan Mujahidin dalam waktu yang lama dan telah mempersiapkan serangan ini dalam tempoh waktu itu sambil meyakinkan Mujahidin untuk menunggu operasi yang akan datang yang akhirnya terjadi pada malam lalu dengan taktik yang hebat. "

Serangan yang pihak salibis sebut sebagai Green-on-blue attacks ini telah membuat tentera asing pimpinan AS-NATO semakin khuatir, serangan ini telah membunuh sejumlah tentera pengganas asing dan meningkat akhir-akhir ini. ISAF menduga bahawa serangan 'pengkhianatan' ini telah dilakukan oleh penyusup Taliban.

No comments:

Post a Comment