Saturday, August 16, 2014

Imran Khan ketuai bantahan terhadap kerajaan di Islamabad


Jumaat, 15 Ogos 2014 @ 5:28 PM
ISLAMABAD: Pertempuran tercetus ketika puluhan ribu penunjuk perasaan daripada dua kumpulan antikerajaan berkumpul di ibu negara, sekali gus memberi cabaran paling hebat terhadap kerajaan berusia 15-bulan itu

Kenderaan yang dinaiki bekas bintang kriket, Imran Khan yang juga ahli politik pembangkang terkena tembakan ketiak beliau mengetuai penyokongnya dalam perarakan di bandaraya Gujranwala.

Penduduk yang memegang poster parti memerintah menyerang konvoi terbabit dan membaling kasut dan batu. Khan bagaimanapun tidak cedera, kata jurucakapnya.

Khan dan ulama popular, Tahir ul-Qadri kini mengetuai perarakan berasingan ke arah Islamabad di mana mereka bercadang untuk berhimpun beramai-ramai di jalan raya utama sehingga Perdana Menteri,Nawaz Sharif meletakkan jawatan.

Keadaan keselamatan di bandar raya berkenaan dikawal ketat dan pihak berkuasa menutup beberapa jalan utama dengan kontena kapal dan pagar berkawat dalam usaha menghalang perarakan itu.

Polis antirusuhan dikerah tetapi beratus-ratus penunjuk perasaan mula mengadakan perhimpunan dan memukul gendang, bernyanyi dan menari ketika mereka membuat persediaan untuk menyambut rakan mereka yang sednag menuju ke bandar raya berkenaan.

"Kami datang untuk menyelamatkan negara kami dan menyahut gesaan pemimpin kami, Imran Khan," kata Ajaz Khan, 36 di Islamabad.

Dia berkata demikian sejurus sebelum bunyi tembakan ke arah Khan.

"Kami tidak akan berganjak sebelum pemimpin kami mengarahkan kami berbuat demikian," katanya.

No comments:

Post a Comment