Saturday, August 16, 2014

MH17: Tujuh aset ATM terbabit dalam fasa pertama hantar jenazah


Jumaat, 15 Ogos 2014 @ 7:20 PM
LANGKAWI: Tujuh aset milik Angkatan Tentera Malaysia (ATM) akan digerakkan melalui operasi fasa pertama penghantaran pulang jenazah penumpang dan kru pesawat MH17 yang terbabit dalam insiden di Ukraine, dari Kuala Lumpur ke kampung halaman masing-masing pada 22 Ogos ini.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, berkata antara aset ATM dikenal pasti membabitkan sebuah pesawat C130 dan lima helikopter jenis Nuri milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

"Jenazah dijangka tiba di Kuala Lumpur pada jam 10 pagi dari Amsterdam menerusi pesawat khas disediakan MAS, manakala dari Kuala Lumpur pesawat C130 dan helikopter digunakan untuk menghantar jenazah ke negeri terbabit.

"Sejurus jenazah tiba di negeri, segala urusan seterusnya akan diambil alih kerajaan negeri sehingga akhir...selain aset milik ATM, 10 kementerian turut terbabit dalam menguruskan penghantaran pulang jenazah ini," katanya selepas merasmikan Mesyuarat UMNO bahagian Langkawi di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri di sini, sebentar tadi.

No comments:

Post a Comment