Tuesday, June 28, 2011

Jangan diulang derita lama


KESAN kemusnahan yang dilakukan oleh pengganas komunis di ladang getah yang diusahakan oleh JM Allison di Sungai Siput, Perak pada 16 Jun 1948.


KUALA LUMPUR - "Jangan diulang lagi penderitaan lama kerana walaupun mereka (kini mungkin) tidak berbunuhan tetapi kekejaman akan tetap berlaku dan semua orang tidak akan merasa selamat."

Demikian tegas Lt. Jeneral (B) Datuk Seri Zaini Mohd. Said yang menyifatkan kekejaman komunis yang bertindak menyembelih orang awam, polis, guru dan tentera di negara ini suatu ketika dahulu sebagai detik hitam dalam lipatan sejarah.

"Luka lama masih berdarah dan setiap detik hitam yang berlaku masih segar dalam ingatan apabila mengenangkan rakyat pada zaman itu menanggung derita dan sentiasa hidup dalam ketakutan," ceritanya.

Menurut Zaini, tindakan komunis yang zalim itu turut menghasut pemikiran rakyat supaya menentang kerajaan, melanggar undang-undang dan perlembagaan sehingga menimbulkan ketakutan kepada orang ramai.

Katanya, cara komunis berkuasa adalah dengan menghasut dan menimbulkan kemarahan rakyat serta berusaha menjatuhkan kerajaan.Kosmo! Online - Negara

No comments:

Post a Comment