Saturday, July 23, 2011

James Murdoch didakwa berbohong



James Murdoch


LONDON 22 Julai - Tekanan ke atas empayar media Rupert Murdoch bertambah hebat hari ini ekoran anak lelakinya, James Murdoch dituduh memberi maklumat yang mengelirukan kepada anggota Parlimen Britain.
Perdana Menteri David Cameron turut berdepan krisis terburuk sejak beliau menjawat jawatan itu pada tahun lalu ekoran perbualannya dengan Murdoch berhubung percubaan mendapatkan gergasi televisyen BSkyB yang gagal dan melantik bekas editor Murdoch sebagai ketua medianya.
James Murdoch dituduh menipu ahli Parlimen Britain pada minggu ini ketika beliau memberitahu tidak pernah melihat e-mel dalaman yang menyatakan penggodaman di akhbar tabloid itu telah berleluasa sebelum membuat sebarang keputusan.
James yang merupakan pengerusi News International memberitahu jawatankuasa Parlimen bahawa beliau tidak mengetahui mengenai bukti itu ketika membenarkan mangsa penggodaman, Gordon Taylor dibayar pampasan.
Bekas editor News of the World, Colin Myler dan Tom Crone yang meletak jawatan sebagai pengurus undang-undang News International pada minggu lalu mengeluarkan kenyataan bahawa mereka telah menunjukkan mesej kepada James sebelum beliau membenarkan mangsa penggodaman dibayar.
"James telah dimaklumkan mengenai aktiviti penggodaman yang telah berleluasa ketika beliau membuat keputusan untuk membayar mangsa," kata Myler dan Crone.
Bimbang dengan tuduhan beliau membayar mangsa untuk menutup mulut, James dalam kenyataannya memberitahu beliau kekal berpegang dengan keterangannya kepada jawatankuasa Parlimen itu. - AFP

No comments:

Post a Comment