Friday, July 1, 2011

Tahanan reman 30 penyokong Bersih sah, kekal - Mahkamah


PULAU PINANG 30 Jun - Perintah tahanan reman selama tujuh hari terhadap 30 penyokong perhimpunan haram Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) termasuk Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr. Jeyakumar Devaraj, diisytiharkan sah dan betul oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini.

Hakim Datuk Zamani Abdul Rahim memutuskan demikian ketika menolak permohonan kesemua suspek supaya perintah tahanan reman yang dikeluarkan oleh Hakim Mahkamah Sesyen Butterworth, Amernudin Ahmad pada 26 Julai lalu dibatalkan.

Dalam penghakiman yang dibacakan secara lisan hampir setengah jam, Hakim Zamani berkata, Hakim Mahkamah Sesyen telah bertindak mengikut undang-undang yang betul ketika memerintahkan kesemua suspek itu direman tujuh hari bermula dari tarikh tersebut sehingga Sabtu ini untuk disiasat mengikut Seksyen 122 Kanun Keseksaan.

Jelas beliau, seksyen tersebut memperincikan tentang niat untuk memerangi Yang di-Pertuan Agong merupakan satu kesalahan amat serius dan peruntukan tersebut pernah digunakan sekali sahaja sebelum ini iaitu dalam kes rampasan senjata oleh kumpulan pelampau Al-Maunah pada 2000.

"Suspek dalam kes ini juga ramai iaitu 30 orang, jadi skop penyiasatan polis amat luas sekali. Justeru, demi keselamatan negara, keselamatan saya, keselamatan awak, keselamatan anak saya, cucu saya dan kita semua, saya mendapati perintah tahanan reman terhadap semua suspek mengikut Seksyen 117 Kanun Prosedur Jenayah selama tujuh hari yang dikeluarkan Hakim Mahkamah Sesyen adalah betul, sah dan dikekalkan," tegas Hakim Zamani.

Sebaik sahaja keputusan dibacakan, hampir 80 ahli keluarga suspek yang memenuhi galeri awam semasa prosiding itu berlangsung kelihatan beredar keluar seorang demi seorang dalam keadaan tenang.

Semalam, Hakim Zamani mendengar hujah kira-kira dua jam daripada peguam Datuk C.V Prabakaran yang mengetuai 12 peguam lain bagi mewakili kesemua suspek serta hujah Timbalan Pendakwa Raya Abdul Wahab Mohamed yang mewakili pihak pendakwaan.

Dalam hujahnya, Prabakaran berkata, alasan yang diberikan Hakim Mahkamah Sesyen untuk membenarkan tahanan reman ke atas kesemua suspek adalah tidak berasas.

Abdul Wahab pula dalam hujahan balasnya berkata, keputusan penahanan reman dibuat bagi membolehkan siasatan lanjut dapat dilakukan pihak polis dan ia dibuat mengikut prosedur dan prinsipal yang ditetapkan undang-undang.

Pada 25 Jun lalu, Jeyakumar, yang juga pemimpin Parti Sosialis Malaysia (PSM) bersama 30 lagi individu dipercayai penyokong Bersih ditahan ketika menaiki sebuah bas di Plaza Tol Sungai Dua, di sini ketika dalam perjalanan dari Sungai Petani ke Pulau Pinang bagi

Utusan Malaysia Online - Mahkamah

No comments:

Post a Comment