Thursday, September 27, 2012

Abe menang pemilihan parti pembangkang Jepun




PRESIDEN baharu LDP, Abe (tengah) bersama bekas Presiden, Sadakazu Tanigaki (kiri) dan calon Presiden, Ishiba (kanan) mengangkat tangan selepas selesai undian di ibu pejabat parti itu di Tokyo semalam.


TOKYO - Bekas Perdana Menteri, Shinzo Abe memenangi pilihan raya parti semalam, sekali gus melayakkan beliau menjadi pemimpin kumpulan pembangkang di Jepun.
Kedudukan itu bakal meletakkan Abe dalam kelompok calon yang layak untuk dipilih sebagai Perdana Menteri pada pilihan raya umum akan datang.
Abe menewaskan Shigeru Ishiba dalam pemilihan pemimpin teratas Parti Liberal Demokratik (LDP) yang dijangka memainkan peranan penting bagi membentuk kerajaan baharu menjelang pilihan raya berkemungkinan diadakan pada musim luruh nanti.
Dalam ucapan selepas kemenangannya, Abe berikrar untuk bekerjasama dengan wakil rakyat, selain menerajui LDP bagi membentuk semula kerajaan, tiga tahun selepas dia disingkirkan daripada jawatan tertinggi Jepun itu.
"Bukan untuk diri kita dan LDP sahaja, namun demi membina negara yang kuat dan makmur, serta negara yang membuatkan rakyatnya berasa gembira kerana menjadi orang Jepun," kata beliau.
Abe menjadi Perdana Menteri Jepun dari 26 September 2006 hingga 26 September 2007 sebelum digantikan oleh Yasuo Fukuda yang mentadbir Jepun bermula 26 September 2007 hingga 24 September 2008. - Agensi

No comments:

Post a Comment