Tuesday, October 2, 2012

Apa cabaran seterusnya untuk Turki?




http://m.harakahdaily.net/index.php/berita-utama/13588-apa-cabaran-seterusnya-untuk-turki

(Erdogan dan isteri dalam perhimpunan AKP baru-baru ini)

ANKARA: Dengan sambutan yang hebat, Parti Keadilan dan Pembangunan Turki, atau AKP, merasmikan kongres keempatnya di Ankara Ahad lalu.

Dalam arena sukan di ibu negara tersebut, di mana permaidani merahnya telah dinamakan semula dengan "Jalan Demokrasi", Recep Tayyip Erdogan, pemimpin AKP dan Perdana Menteri Turki, memberi ucapan kepada puluhan ribu penyokong dan orang kenamaan asing.

Acara ini meraikan kejayaan Turki - satu dekad kejayaan pilihan raya, pertumbuhan ekonomi yang kukuh dan kuasa serantau yang semakin mampan.

Ia adalah kongres terakhir Erdogan sebagai pengerusi AKP, dan rata-rata mempercayai beliau akan bertanding jawatan presiden pada tahun 2014.

Dalam ucapan selama dua jam setengah (gambar), Erdogan berkata era rampasan kuasa tentera telah berlalu dan Turki merupakan model untuk dicontohi oleh negara-negara Islam yang lain.

Namun Turki telah menangani beberapa isu.

Beberapa hari lalu, tiga jeneral tertinggi telah disabitkan kesalahan menjadi dalang untuk menggulingkan kerajaan. Lebih daripada 300 pegawai tentera Turki turut terlibat.

Dan Turki telah lama berperang dengan Parti Pekerja Kurdistan (PKK), yang telah meningkatkan serangan beberapa bulan kebelakangan ini dalam usaha mewujudkan sebuah negara Kurdish yang berasingan.

Turki juga menghadapi potensi ancaman dari Syria. Selain beban ekonominya sendiri, kem-kem pelarian di Turki kini menempatkan kira-kira 80,000 orang dari Syria.

Dengan AKP bersedia dengan rombakan besar-besaran, kita bertanya: Apakah perubahan yang akan kita lihat? 

Di manakah Turki selepas satu dekad di bawah kepimpinan yang sama? Dan apakah cabaran yang mendatang untuk parti tersebut?

"Sebelum kami memerintah pada tahun 2002, tiada kestabilan ekonomi, tiada keselamatan, tiada demokrasi di negara ini. 

"Kami telah bersendirian dalam perjuangan kami menentang keganasan, dalam proses pendemokrasian. 

"Kami berazam untuk menyelesaikan isu Kurdis walaupun wujudnya provokasi dan kempen melawan kerajaan. 

"Isu Kurdish tidak boleh diselesaikan oleh mereka yang memilih berbaik-baik dengan pengganas, tetapi oleh mereka yang memilih berbaik-baik dengan rakyat. 

"Kami mengambil alih lebih daripada $23.5 bilion hutang negara. Sehingga kini jumlah tersebut berkurangan kepada $1.3bn dan kita akan mengurangkan ia kepada sifar pada bulan April," kata Recep Tayyip Erdogan, Perdana Menteri Turki.

No comments:

Post a Comment