Faridah memeluk erat sambil mencium pipi ibunya sebagai tanda kasih seorang anak.
Faridah memeluk erat sambil mencium pipi ibunya sebagai tanda kasih seorang anak.
Fazilah dan Abu Bakar bertanggungjawab menemukan dua beranak itu.
Fazilah dan Abu Bakar bertanggungjawab menemukan dua beranak itu.
KUALA ROMPIN - Terpisah dengan anak selama 36 tahun adalah tempoh cukup lama dan amat memeritkan bagi seorang warga emas, Leha Mohamad, 79, namun, tarikh 18 September lalu menjadi memori paling indah dalam hidupnya.

Dalam pertemuan yang penuh emosi, Leha tidak dapat menahan air mata sebaik saja menatap wajah anaknya Zabidah Mat, 51, lantas terus memeluk dan mencium anak kelima daripada sembilan beradik itu.

Leha berkata, pertemuannya dengan Zabidah atau lebih mesra dengan panggilan ‘Faridah’ ibarat seperti mimpi menjadi kenyataan, apatah lagi ada yang menganggap anak perempuannya itu sudah lama meninggal dunia.

“Akhirnya dapat juga saya menatap wajah Faridah sebelum menghembuskan nafas terakhir kerana itu adalah impian saya sebelum saya pergi menghadap Ilahi,” katanya kepada Sinar Harian.

Leha berkata, dia berhasrat bertemu dengan Faridah sejak dari dahulu lagi, namun tidak tahu ke mana hilang anak perempuannya itu sehingga seorang anak saudaranya bertemu Faridah di Indonesia.

“Sudah lama saya menahan rindu terhadap Faridah dan alangkah gembiranya hati saya apabila dapat bertemu dan bertentang mata dengannya setelah lama terpisah,” katanya.

Leha berkata, meskipun penglihatannya semakin kabur, tetapi itu bukan penghalang kepadanya untuk melihat wajah anak kandungnya itu sepuas hati sementara masih diberi kekuatan.

“Biarpun sudah lama tidak bersua muka, namun pertemuan ini sungguh bererti kepada kami sekeluarga yang amat merindui dan menyayangi Faridah,” katanya.

Katanya, hubungan dengan anak yang disifatkannya seperti air dicincang tidak akan putus itu diharap berkekalan hingga ke akhir hayat sekali gus dapat mengeratkan lagi tali persaudaraan yang terpisah selama ini.

“Alangkah gembiranya apabila dapat menatap wajah insan yang saya kasihi di hadapan saya. Jika sewaktu berpisah dahulu, saya selalu menangis terkenangkannya, tapi kini tangisan kegembiraan pula keluar dari hati semasa menyambutnya kembali ke pangkuan keluarga,” katanya.
 
Mahu menetap di negara ini

Faridah berkata, pada mulanya dia memang berhasrat pulang sebelum Aidilfitri lalu, namun disebabkan beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan, hasratnya itu terpaksa dipendam begitu sahaja.

“Saya sayangkan keluarga ini dan bercadang untuk menetap di negara ini bersama suami dan anak serta cucu di negara ini,” katanya.

Menurutnya, semasa usianya remaja, dia tiada pilihan melainkan terpaksa melarikan diri ke Keluharan Urung Jawa, Indonesia untuk berkahwin dengan lelaki pilihannya, Mislan Mintor, 54, yang ketika itu bekerja sebagai buruh ladang kelapa sawit.
Hasil perkongsian hidup selama 33 tahun dengan Mislan, mereka dikurniakan, tiga cahaya mata iaitu, Wiwik Puwarno 32, Purwahyudi, 29, dan Wiwik Purwahyuni, 24.

Katanya, meskipun terpaksa menetap di Indonesia, namun jauh di sudut hatinya meronta-ronta ingin pulang ke negara ini yang disifatkannya sudah jauh berubah jika dibandingkan keadaannya suatu ketika dahulu.

“Setiap kali hari raya, saya hanya mampu menitiskan air mata kerana terkenangkan wajah emak dan adik beradik lain di kampung,” katanya.

Mohon kad pengenalan baru
Menurutnya, dia kini dalam proses memohon kad pengenalan baru bagi memudahkannya berurusan di negara ini.
Katanya, buat sementara waktu, dia tidak bercadang untuk pulang semula ke Indonesia, meskipun mengakui amat merindui keluarga di kampung.
“Saya teringin menyambut Aidiladha bersama emak dan adik beradik dan berharap agar anak-anak saya dapat menjejakkan kaki ke negara ini untuk bertemu nenek dan ibu saudaranya di sini,” katanya.
Adiknya, Fazilah Mat, 44, berkata, dia dan suami, Abu Bakar Md Ali, 56, tidak pernah jemu berusaha membawa Faridah pulang bertemu dengan ibunya.

“Emak saya berharap agar dapat bertemu dengan Faridah, malah saya sudah berjanji akan berusaha selagi boleh menemukan kedua-dua beranak itu.

"Alhamdulillah, berkat usaha kami akhirnya mereka bertemu jua,” katanya.

Sinar Harian 11 Januari lalu melaporkan seorang warga emas yang terpisah dengan anak perempuannya sejak 34 tahun lalu menerima khabar gembira apabila mengetahui anaknya itu kini berada di Keluharan Urung Jawa, Indonesia.
Bagaimanapun, Leha yang menghidap pelbagai penyakit kronik bimbang impiannya untuk menatap wajah Faridah mungkin tidak kesampaian apabila anaknya itu berdepan kesukaran untuk pulang ke negara ini.
Peristiwa kehilangan Faridah amat dirasai suatu ketika dahulu hingga ada yang menganggap bahawa anaknya itu kemungkinan besar sudah meninggal dunia sejak keluar dari rumahnya di Kampung Setajam.